Десять головних космічних подій 2022 року

2022 рік приніс нам чимало бід. Але не варто забувати, що він також був насичений величезною кількістю знакових подій у космосі. Ми побачили довгоочікувані знімки телескопа James Webb, таран астероїда у прямому ефірі та перший за півстоліття політ космічного корабля до Місяця. У цьому матеріалі ми розповімо про десять головних космічних подій минулого року.

Введення в експлуатацію телескопа James Webb

Космічний телескоп James Webb (JWST) вирушив на орбіту наприкінці 2021 року, зробивши чудовий новорічний подарунок астрономам усього світу. Однак його успішний запуск не означав, що інженери NASA вже можуть починати пити шампанське. Річ у тім, що телескопу треба було здійснити довгий переліт на його робочу позицію та провести дуже складну процедуру розгортання головного дзеркала та сонцезахисного екрана. Якби під час неї щось пішло не так, то витрачені на будівництво телескопа 10 млрд доларів виявилися б втраченими.

Первое селфи James Webb
Селфі, що показує 18 сегментів головного дзеркала космічного телескопа James Webb. Джерело: NASA

На щастя, творці телескопа недаремно витратили багато тисяч годин на ретельне тестування компонентів обсерваторії. Розгортання JWST пройшло у повній відповідності до плану. Завдяки цьому на початку літа телескоп приступив до виконання своєї наукової програми, а вже в липні NASA опублікувала перші знімки телескопа, які демонструють деякі з найзнаковіших космічних об’єктів.

Столпы Творения
«Стовпи Творіння» очима телескопа James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI)

З того часу JWST встиг порадувати нас низкою знахідок — зокрема, відкривши ранні галактики у Всесвіті та вперше виявивши вуглекислий газ в атмосфері екзопланети. Не доводиться сумніватися, що в майбутньому він здійснить цілу серію видатних відкриттів.

Виключення росії з місії ExoMars

Широкомасштабне російське вторгнення в Україну мало величезний вплив на всю космічну індустрію, наслідки якого ще довго будуть аналізуватися. Зокрема, західні країни відмовилися від використання носіїв країни-агресора, що призвело до розриву низки пускових контрактів. В результаті тієї ж компанії OneWeb довелося довиводити своє супутникове угруповання за допомогою ракет компанії SpaceX та Індії.

Ровер Rosalind Franklin (концепт). Джерело: ESA

Але, мабуть, найзнаковішим наслідком стало виключення росії з місії ExoMars. Її запуск мав відбутися у вересні 2022 року. Однак після початку повномасштабного вторгнення ESA вирішило припинити будь-яку співпрацю з «Роскосмосом», відмовившись від використання всіх російських компонентів та приладів. В результаті ExoMars залишився без ракети-носія та посадкової платформи.

Щоб урятувати проєкт, ESA довелося звернутися за допомогою до NASA. І американська аерокосмічна адміністрація вже дала попередню згоду на надання всього необхідного. Це дає надію на те, що ExoMars все ж таки дістанеться Червоної планети. На цей час його запуск запланований на 2028 рік.

Запуски місячних зондів

У 2022 році ми стали свідками запуску цілої низки місячних зондів. Першим став кубсат CAPSTONE, призначений для перевірки орбіти, на якій планується в майбутньому розмістити орбітальну станцію Gateway. Нехай і не без деяких пригод, але в листопаді 2022 року апарат все ж таки зумів вийти на цільову орбіту.

Пуск ракети Falcon 9 з апаратом «Данурі». Джерело: SpaceX

Наступним став «Данурі» — перший в історії місячний апарат, збудований Південною Кореєю. Він був запущений у серпні та вийшов на селеноцентричну орбіту у грудні 2022 року.

Земля на знімку космічного апарата «Хакуто-R». Джерело: iSpace

І, нарешті, у грудні до Місяця вирушила зв’язка з апарата «Хакуто-R» та кубсату Lunar Flashlight. Перший побудований японською компанією iSpace та призначений для посадки на Місяць. Крім кількох приладів, на його борту також розміщений «Рашид» — перший в історії ровер, створений фахівцями з арабської країни (ОАЕ). Що стосується Lunar Flashlight, він побудований NASA і призначений для пошуків водяного льоду на Місяці. Обидва апарата мають досягти супутниці нашої планети у березні 2023 року.

Завершення складання китайської орбітальної станції

2022 рік також став роком значних космічних досягнень для Китаю. Головним із них стало завершення складання орбітальної станції «Тяньгун». У липні до неї був пристикований науковий модуль «Веньтянь», а в листопаді — науковий модуль «Ментянь».

Орбітальна станція «Тяньгун» в уявленні художника. Джерело: CNSA

Таким чином, Піднебесна отримала у своє розпорядження власну космічну лабораторію. Але її плани не обмежуються лише цим. Вже наприкінці 2023 — на початку 2024 року Китай планує запустити автономний модуль-телескоп «Сюньтянь». Іноді він стикуватиметься з орбітальною станцією з метою обслуговування та заміни несправних компонентів її екіпажем.

Орбітальне випробування Starliner

У травні 2022 року компанія Boeing нарешті зуміла провести повторне безпілотне випробування космічного корабля Starliner, яке неодноразово переносилося. Знов не обійшлося без деяких проблем. Наприклад, під час виходу корабля на орбіту в нього передчасно відключилися 2 із 12 двигунів. Однак це не завадило Starliner виконати необхідний маневр та стикуватися з МКС. Загалом космічний корабель пробув у складі орбітального комплексу п’ять днів, після чого повернувся на Землю.

Boeing Starliner
Космічний корабель Boeing Starliner, зістикований з МКС. Фото: NASA

Після аналізу результатів випробування, NASA нарешті дала зелене світло першому пілотованому польоту Starliner. При цьому, щоправда, його дата була перенесена з кінця 2022 на 2023 рік з метою усунення виявлених під час польоту неполадок та проведення додаткових тестів ключових систем корабля.

Аварія New Shepard

2021-й пройшов під знаком своєрідних перегонів між компаніями Blue Origin та Virgin Galactic за право здійснити перший суборбітальний туристичний політ з пасажирами. Зрештою переможцем стала Virgin Galactic. Втім, це не принесло їй особливих дивідендів, бо потім компанія розпочала модернізацію своїх космопланів, яка досі не завершена.

Blue Origin
Пуск New Shepard. Джерело: Blue Origin

А ось Blue Origin розпочала регулярні рейси. Загалом її корабель New Shepard доставив 31 людину вище лінії Кармана — умовного кордону космічного простору. Однак 12 вересня 2022 року нагадало всім, що навіть суборбітальний політ супроводжується певними ризиками. Запуск New Shepard, що відбувся в той день, завершився аварією через передчасну відмову двигуна. На щастя, це не був пілотований рейс — на борту корабля було 36 різних навантажень від низки комерційних замовників. Крім того, система аварійного порятунку New Shepard продемонструвала себе з найкращого боку. Вона успішно відстрілила капсулу корабля, яка потім здійснила посадку на парашутах.

Аварія New Shepard. Джерело: Blue Origin

Однак, аварія призвела до припинення експлуатації New Shepard на період розслідування її причин. Поки що невідомо, коли Blue Origin збирається відновити суборбітальні туристичні польоти.

Зіткнення зонда DART з астероїдом

Упродовж мільярдів років астероїди бомбардували нашу планету. У 2022 році Земля завдала удару у відповідь. 26 вересня, побудований NASA, зонд DART протаранив астероїд Діморф. Метою операції була перевірка можливості зміни орбіти небесного тіла, що загрожує Землі, шляхом кінетичного впливу.

Астероид Диморф
Астероїд Діморф. Джерело: NASA

За зіткненням і його наслідками стежили, як кубсат LICIACube, що завчасно відокремився від зонда, так і ціла низка наземних та космічних обсерваторій. Вони зафіксували великий викид речовини, завдяки якому в астероїда з’явився подвійний кометоподібний хвіст, довжиною 10 тисяч кілометрів.

Астероїд Діморф після зіткнення з зондом DART. Джерело: NASA/ESA/STScI/Hubble

Наступні спостереження також показали, що зіткнення з DART призвело до зміни орбітального періоду Діморфа на 32 хвилини. Це набагато більше, ніж передбачали комп’ютерні моделі, що є гарною новиною для вчених, які розробляють проєкти захисту нашої планети від космічних тіл.

Перенесення запуску Psyche

Перенесення космічних запусків є досить частою подією. Але випадок з місією Psyche все ж таки помітно виділяється на загальному тлі. У травні 2022 року готовий космічний апарат був доставлений на мис Канаверал з метою його підготовки до запуску, що був намічений на серпень. Однак незабаром NASA довелося заявити про його скасування. Причиною стала неготовність наземного симулятора апарата, необхідного для відпрацювання різних технологічних операцій, тестування програмного забезпечення та перевірки реакції систем зонда на команди.

Зонд Psyche. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Після незалежного аудиту проєкту NASA оголосила про перенесення запуску Psyche на осінь 2023 року. Через це він досягне своєї мети (металевого астероїда Психея) у серпні 2029 року — на 3,5 роки пізніше, ніж передбачав початковий план польоту.

Але наслідки перенесення не обмежилися лише цим. Спочатку NASA планувала запустити разом із Psyche пару зондів Janus, призначених для вивчення астероїдів. Але від цих планів довелося відмовитись. Причиною стала відсутність відповідних цілей, яких можна досягти при запуску Janus, разом із Psyche, у нове стартове вікно. Через це вже зібрані та готові до запуску зонди були на невизначений термін розміщені на зберігання на склади, побудовані компанією Lockheed Martin. На цей час невідомо, коли й до яких астероїдів вони можуть бути запущені.

Місія Artemis I

2022 рік завершився досить знаковою подією. Мова про місію Artemis I, у межах якої надважка ракета SLS відправила космічний корабель Orion до Місяця.

Пуск ракети SLS. Джерело: Lockheed Martin Space

Як і JWST, SLS була дуже проблемним проєктом. Але коли надважка ракета нарешті злетіла в небо, запустивши до Місяця перший з 1972 космічний корабель, розрахований на перебування людей, всі миттєво про це забули. Тим більше, що місія пройшла без будь-яких серйозних ускладнень, подарувавши нам масу чудових знімків, частина з яких вже стала культовими.

Космічний корабель Orion на тлі Місяця та Землі. Джерело: NASA

Завдяки цьому успіху NASA отримала можливість готуватися до наступних місячних місій, в межах якої астронавти облетять супутницю нашої планети, а потім здійснять посадку на її південний полюс.

Завершення місії InSight

2022-й став останнім роком для двох космічних апаратів, які займалися вивченням Червоної планети. 27 вересня Індійська організація космічних досліджень втратила контакт із зондом «Мангальян», що знаходився на ареоцентричній орбіті з 2014 року. Він став першим в історії апаратом, запущеним Індією до іншої планети.

«Мангальян» в уявленні художника. Джерело: ISRO

Усього через 2,5 місяці фінальну крапку було поставлено і в іншій марсіанській місії. Апарат InSight перестав виходити на зв’язок та був визнаний мертвим. Це не стало несподіванкою для NASA. Ще навесні фахівці місії опублікували дуже точний прогноз, передбачивши, що до грудня InSight перестане отримувати достатню кількість енергії для продовження роботи. Причиною став товстий шар пилу, що скупчився на його сонячних батареях. Попри всі зусилля, інженерам так і не вдалося розв’язати цю проблему.

Иллюстрация посадочного оборудования InSight на Марсе
Апарат InSight в уявленні художника. Джерело: SciTechDaily

Але, попри припинення роботи, InSight залишив по собі дуже вагому наукову спадщину. За чотири роки роботи апарат зафіксував 1319 марсотрусів. Їхня кількість і сила здивували багатьох учених, які вважали, що в геологічному відношенні Червона планета є мертвим світом, і такі події там винятково рідкісні. Але дані InSight змусили планетологів переглянути свої уявлення про Марс. Тепер ми знаємо, що четверта планета від Сонця набагато активніша, ніж вважалося раніше.