CAPSTONE вийшов на цільову орбіту

Космічний апарат CAPSTONE завершив фінальний маневр, який дозволив йому вийти на задану орбіту навколо Місяця. Про це йдеться у повідомленні, опублікованому на сайті NASA.

Основні завдання місії CAPSTONE

Супутник CAPSTONE (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment) був розроблений компаніями Advanced Space та Tyvak Nano-Satellite Systems на замовлення NASA. Він побудований на основі платформи CubeSat (12U), його вага складає 25 кг.

Супутник CAPSTONE (концепт). Джерело: NASA

Основне завдання апарата — перевірка майже прямолінійної гало-орбіти (Near-Rectilinear Halo Orbit, NRHO) із центром навколо точки Лагранжа L2 системи Земля-Місяць. Її ключова особливість полягає в тому, що тут сили тяжіння нашої планети та її супутника взаємно врівноважують один одного. Тобто космічний апарат, що знаходиться на NRHO-орбіті, практично не витрачатиме палива для утримання своєї позиції. Саме тому NASA та ESA обрали її для розміщення навколомісячної орбітальної станції Gateway.

Складна подорож CAPSTONE

CAPSTONE був запущений ракетою Electron 28 червня 2022 року. Він став першим апаратом, виведеним компанією Rocket Lab у міжпланетний простір. Щоправда, не обійшлося без проблем. Незабаром після відокремлення від платформи Lunar Photon контакт з апаратом був втрачений. На щастя, його досить швидко вдалося відновити.

Апарат CAPSTONE. Джерело: Rocket Lab

У вересні CAPSTONE зіткнувся зі значно серйознішою ситуацією. Під час чергової корекції курсу 25-кілограмовий апарат втратив орієнтацію та почав безконтрольно обертатися. Це призвело до переривання зв’язку із Землею та перебоїв в енергозабезпеченні, через які температура його рухової установки опустилася нижче за безпечну межу. Під час подальшого аналізу телеметрії фахівцям NASA вдалося встановити, що причиною проблем став клапан одного з восьми двигунів малої тяги. Надалі його вдалося відключити та відновити нормальне керування супутником.

13 листопада CAPSTONE виконав маневр, який направив його на NRHO-орбіту. У наступні дні супутник успішно здійснив фінальні корекції курсу, які дозволили NASA оголосити, що попри всі пригоди, він дістався мети.

Очікується, що CAPSTONE пропрацює на NRHO-орбіті щонайменше шість місяців. Конструктори станції Gateway з нетерпінням чекають на зібрані дані.

Крім перевірки орбіти, на CAPSTONE покладене ще одне додаткове завдання. Супутник має протестувати автономну навігаційну систему, яка дозволить визначити його положення щодо зонда LRO без допомоги наземних станцій.