У космосі знайшли нову молекулу

У міжзоряному просторі знайдена нова молекула, якої раніше там не зустрічали. Це 2-метоксиетанол — достатньо складна, але не така вже й важлива для існування життя речовина. Проте вона показує, як у космосі може відбуватися хімічна еволюція.

Нова молекула в космосі
Нова молекула в космосі. Джерело: Massachusetts Institute of Technology

Нова молекула у космосі

Команда вчених із Массачусетського технологічного інституту заявила про відкриття в космосі нової молекули, яка має назву 2-метоксиетанол, або монометилетиленгліколь. Насправді вона вже давно отримана на Землі, хоч і не дуже відома. А ось у космосі її дійсно знайшли вперше. Стаття з дослідженням опублікована в The Astrophysical Journal Letters.

У цьому науковцям допоміг радіотелескоп ALMA. Гігантський масив антен зміг дослідити газово-пилові хмари NGC 6334I та IRAS 16293-2422B. Астронмів цікавили регіони, де активно відбувається зореутворення. Вони хотіли визначити, які речовини там присутні, та знайшли нову молекулу.

Взагалі різні ефіри метилового спирту в космосі вже виявляли. Ними, наприклад, є диметиловий ефір, метоксиметанол, метилетиловий ефір і метилформіат. Проте нова молекула — це завжди цікаво. 2-метоксиетанол складається з тринадцяти атомів. За мірками міжзоряної хімії, це справді багато. Досі у холодних газово-пилових хмарах знайшли тільки шість молекул більшого розміру.

Відкриту молекулу не можна назвати суперважливою для існування життя. Тож нічого особливо нового вона для його пошуку не дасть. Проте вона свідчить, що у процесі хімічної еволюції безпосередньо в космічному просторі можуть утворюватися дійсно великі молекули.

Ротаційна спектроскопія

Ключову роль у новому дослідженні зіграло використання ротаційної спектроскопії. Зазвичай наявність якихось речовин далеко в космосі визначають за лініями поглинання та випромінювання в їхніх спектрах, які є своєрідними «відбитками пальців», що лишаються після взаємодії молекул з електромагнітними хвилями. При цьому положення цих ліній визначається одночасно обертанням, коливанням і вібрацією молекул у газовій фазі. Але можна отримати спектр молекул, який визначається тільки їхньою ротацією. Цей метод дозволяє значно краще визначати наявність і структуру складних молекул, ніж традиційні.

Проблема з 2-метоксиетанолом полягає в тому, що його ротаційний спектр досі був невідомий. Тож його спочатку довелося відтворити на Землі. А вже потім учені змогли надійно підтвердити його існування в космосі.