Зонд Voyager 1 «ожив» після 5-місячного збою

Обидва космічні апарати NASA Voyager, запущені в 1970-х, давно вже подолали орбіту Плутона і вийшли у міжзоряний простір, що зробило їх найвіддаленішими штучними об’єктами, які коли-небудь були створені людиною. Однак, як і варто було очікувати від застарілої технології, якій майже 50 років, обидва зонди вже стикаються з певними технічними труднощами.

Ілюстрація зонда Voyager 1

Нещодавні проблеми з Voyager 1 досягли апогею в листопаді минулого року, коли NASA оголосила, що у космічного апарата виникли проблеми зі зв’язком. Хоча прилади й більшість систем працювали як очікувалося, виникла проблема з одним із бортових комп’ютерів, який має назву «Система польотних даних» (FDS). Несправність означала, що наукові та інженерні дані надходили на Землю спотвореними. FDS відповідає за пакування даних з космічного апарата і передавання їх на Землю. Одна із мікросхем пам’яті в FDS вийшла з ладу, що призвело до відправлення даних неналежним чином.

Тепер, після п’яти місяців проблем з апаратом, NASA оголосила, що знову вийшла на стабільний зв’язок із Voyager 1.

Найдальші космічні кораблі людства та їхні шляхи поза межами Сонячної системи
Найдальші космічні апарати людства та їхні шляхи поза межами Сонячної системи. Авторство зображення: NASA/Johns Hopkins APL/Southwest Research Institute

Замінити мікросхему в космічному апараті, що розташований на відстані понад 24 млрд км, неможливо. Тому інженерам Лабораторії реактивного руху NASA довелося придумати спосіб перенаправлення даних в обхід зламаної мікросхеми. Але на такому старому обладнанні не так багато ресурсів. Не було єдиного місця, де можна було б зберігати код з чипа, тому його довелося розділити й зберігати в різних місцях навколо FDS.

Перша порція нового коду була відправлена на Voyager 1 18 квітня. Але зонд перебуває настільки далеко від Землі, що потрібна доба, щоб сигнал дістався апарата, а потім ще один день, щоб відповідь надійшла назад на Землю. Але були й хороші новини: 20 квітня команда отримала інформацію про стан та статус космічного апарата вперше з листопада 2023 року.

Тепер команда продовжить надсилати оновлення програмного забезпечення для розв’язання проблеми FDS і, сподіваємось, незабаром знову зможе отримати доступ до наукових даних.

Раніше ми повідомляли про те, як Voyager 2 обігнав Pioneer 10.

За матеріалами jpl.nasa.gov