NASA оголосила про завершення місії InSight

NASA оголосила про офіційне завершення місії InSight. Космічний апарат, що знаходиться на поверхні Марса, пропустив два послідовні сеанси зв’язку з Землею таі, згідно з прийнятим протоколом, був визнаний «мертвим».

Місія, що зазирнула вглиб Марса

InSight здійснив посадку на Марс у листопаді 2018 року. Основне завдання місії полягало у вивченні внутрішньої будови та тектонічної активності Червоної планети. Для цього апарат вивантажив на поверхню сейсмометр SEIS, який зареєстрував 1319 різних поштовхів та коливань. Деякі з них були викликані падіннями метеоритів, але більшість все-таки була визнана наслідками процесів, що відбуваються в надрах планети.

Перше селфі апарата InSight, зроблене 6 грудня 2018 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Кількість і сила марсотрусів здивували багатьох учених, які вважали, що в геологічному сенсі Червона планета є мертвим світом і такі події там виключно рідкісні. Але дані InSight змусили планетологів переглянути свої уявлення про Марс. Виявилося, що він набагато активніший, ніж вважалося раніше. Рекордний за силою марсотрус був зафіксований 4 травня 2022 року. Його магнітуда становила 5 балів.

Сейсмограмма марсотрясения
Сейсмограма марсотрусу, зареєстрована зондом Insight 4 травня 2022 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ETH Zurich

Другою за важливістю метою місії було вимірювання потоку тепла, що надходить із надр Марса. Це завдання було покладене на інструмент HP3. На жаль, через незвичайні властивості ґрунту в місці посадки йому так і не вдалося досягти робочої глибини, що призвело до зриву експерименту.

Фатальний пил

InSight був розрахований на два роки служби, але насправді пропрацював понад чотири роки. Він міг би ще довго збирати дані, але, на жаль, зіткнувся з дефіцитом енергії. Річ у тім, що за роки знаходження на марсіанській поверхні на його сонячних панелях скупчився товстий шар пилу. Якщо в момент посадки вони генерували близько 5 тисяч ватт енергії на годину, то до 2022 року ця цифра зменшилася до 500 Вт.

Порівняння знімків сонячних батарей зонда InSight, зроблених у 2018 та 2022 роках. Джерело: NASA/JPL-Caltech

У спробі знайти розв’язання проблеми інженери вжили деякі заходи, що дозволили збити частину пилу, але це лише відстрочило неминуче. Не виправдалися надії й на те, що через InSight пройде невеликий смерч (вони досить часто виникають на Марсі), який здує з його сонячних батарей увесь пил. У минулому такі вихори кілька разів рятували ровери Spirit та Opportunity. На жаль, InSight не пощастило. Ще навесні 2022 року NASA опублікувала дуже невтішний прогноз, згідно з яким уже до грудня він перестане отримувати достатню кількість енергії, щоб підтримувати зв’язок із Землею.

Останні дні InSight

У міру зменшення кількості доступної енергії спеціалістам довелося поступово згортати програму наукових спостережень. Останнім був відключений сейсмометр SEIS. 11 грудня InSight передав, як уже стало зрозуміло, своє фінальне зображення. 15 грудня апарат востаннє вийшов на зв’язок. Під час наступного сеансу, що відбувся 18 грудня, він вже не відгукнувся на команду Землі.

Останній знімок, зроблений камерою InSight. Він датований 11 грудня 2022 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech

NASA заздалегідь оголосила, що вважатиме місію завершеною, якщо зонд пропустить два послідовні сеанси зв’язку. Після того, як спроби відновити контакт не увінчалися успіхом, аерокосмічне відомство оголосило про припинення роботи апарата. Повідомляється, що про всяк випадок фахівці NASA ще деякий час перевірятимуть ефір. Але можливість того, що InSight раптом вийде на зв’язок, астрономічно мала.