Місія InSight зафіксувала сейсмічні коливання від падіння метеорита на Марс

Апарат InSight зафіксував сейсмічні хвилі, що виникли внаслідок падіння чотирьох метеоритів на Марс. Це перша подібна знахідка в історія вивчення Червоної планети.

Сейсмічні хвилі ударного походження

Зонд InSight здійснив посадку на Марс у листопаді 2018 року. Основне завдання його місії полягає у вивченні внутрішньої будови та тектонічної активності Червоної планети. Для цього InSight вивантажив на поверхню сейсмометр SEIS. За час своєї роботи він зафіксував понад 1300 марсотрусів.

Переважна більшість, виявлених SESI сейсмічних подій, була викликана внутрішніми процесами на Марсі. Проте під час недавнього аналізу його даних планетологи також натрапили на, як мінімум, чотири марсотруси, що мають зовнішню природу. Вони були викликані входом в атмосферу та падінням небесних тіл, що відбулися у період з 2020 по 2021 роки в радіусі від 85 до 290 кілометрів від розташування InSight.

Перший і найцікавіший подібний випадок стався 5 вересня 2001 року. Об’єкт, що увійшов в атмосферу Червоної планети, розколовся, як мінімум на три фрагменти, які зуміли дістатися до поверхні. Для підтвердження джерела події NASA залучила зонд LRO, що знаходиться на ареоцентричній орбіті. Під час пошуків йому дійсно вдалося виявити три свіжі кратери, які були відсутні на попередніх знімках регіону.

Кратери, залишені після падіння фрагментів першого тіла, зафіксованого сейсмометром місії InSight. Джерело: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Всі виявлені InSight сейсмічні коливання ударного походження мали дуже невелику магнітуду, яка не перевищувала двох балів. Для порівняння, найпотужніший зафіксований марсотрус, має магнітуду у 5 балів.

У пошуках зниклих метеоритів

Але, хоч виявлені InSight коливання і не можуть пролити світло на внутрішню будову Червоної планети, вони мають іншу цінність. Астрономи активно використовують метод підрахунку кратерів для датування віку ділянок поверхні небесних тіл. І дані InSight здатні допомогти визначити частоту падіння метеоритів на Марс.

Колаж, що демонструє кратери, залишені після падіння трьох інших метеоритів, зафіксованих сейсмометром місії InSight. Джерело: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Річ у тім, що Червона планета є сусідом з астероїдним поясом і має дуже слабку атмосферу. Теоретично це повинно призводити до її постійного бомбардування. Але донедавна дослідники не могли знайти сліди ударів. На думку групи супроводу місії InSight, більшість з них приховав шум, який виробляється марсіанськими вітрами. Але тепер, коли дослідникам вдалося виявити характерну сейсмічну сигнатуру, що виникає під час падіння небесних тіл, вони переглянуть архів місії у пошуках подібних подій, які могли залишитися непоміченими.

Нагадаємо, що вже найближчим часом апарат InSight буде змушений припинити свою роботу. Причина полягає в товстому шарі пилу, що скупчився на поверхні сонячних панелей зонда. Через неї йому перестало вистачати енергія для продовження досліджень. Очікується, що InSight перестане виходити на зв’язок із Землею до кінця 2022 року.