Марсотруси свідчать, що Червона планета досі геологічно активна

Аналіз даних про марсотруси, здійснений апаратом InSight, свідчить, що єдиним їхнім джерелом може бути тільки рух магми в глибинах Червоної планети. Марс виявляється не настільки мертвим, як вважалося. І це спонукає до нових роздумів про причини відсутності у нього магнітного поля.

Борозди Цербера, де зареєстровано марсотрясіння
Борозни Цербера, де зареєстровані марсотруси. Джерело: www.dlr.de

Марсотруси біля Борозн Цербера

Хрвоє Ткалчич з Австралійського національного університету та його китайський колега Вейцзя Сунь дійшли висновку, що під поверхнею Марса зберігається рідка магма. Цей висновок вони зробили після аналізу сейсмографічних спостережень, які з 2018 року проводить на Червоній планеті зонд InSight.

Про свої висновки вчені повідомили у публікації в Nature Communications. За чотири роки роботи поблизу згаслого вулкана Елізій InSight зафіксував сотні марсотрусів. Цієї кількості виявилося достатньо для того, щоб вчені склали карту глибин Марса. Завдяки їй вони спробували знайти сліди марсотрусів, які апарат не помітив.

І такі сліди знайшли. У місцевості поблизу Елізію, яка називається Борознами Цербера, було знайдено 47 раніше невідомих тектонічних подій. При цьому характер розповсюдження хвиль від них був дуже схожим на той, що спостерігався під час тих марсотрусів, які InSight зміг відстежити.

Що викликає марсотруси?

Далі вчені вирішили перевірити, чи не впливає на появу марсотрусів якийсь зовнішній фактор. Наприклад, їх міг викликати марсіанський супутник Фобос. Однак аналіз даних таких збігів не виявив. Тож причиною не таких вже і рідкісних сейсмічних подій може бути тільки рух магми в глибинах Марса.

Раніше вчені, які досліджують Борозни Цербера вже довели, що цей регіон лишається сейсмічно активним. При цьому активність у ньому спостерігалась відносно недавно — протягом останніх 10 млн років. Тепер це доведено точно. І цілком можливо, що Марс загалом залишається живою планетою.

Загадка магнітного поля

Проте висновок про збереження тектонічної активності на Марсі суперечить загальноприйнятим уявленням про цю планету. Зокрема, достеменно відомо, що у нього майже відсутнє магнітне поле. На Землі джерелом цього захисту від заряджених частинок виступає рух матерії в її глибинах. Тож і щодо нашого сусіда ми були впевнені у причинах його відсутності.

Але тепер виявляється, що уявлення про припинення тектонічних процесів на Марсі сотні мільйонів років тому хибні. Принаймні локальний рух магми на ньому відбувається, а значить, має існувати якийсь інший механізм того, як Червона планета втратила своє магнітне поле.

За матеріалами www.sciencealert.com