James Webb досяг точки Лагранжа

Космічний телескоп James Webb (JWST) успішно завершив фінальний маневр, який перевів його на робочу позицію, розташовану на відстані 1,5 млн км від Землі. Впродовж наступних п’яти місяців фахівці місії займатимуться налаштуванням інструментів обсерваторії та вирівнюванням елементів дзеркала. Після цього JWST розпочне виконання своєї наукової програми.

Робоча позиція James Webb

JWST знадобилося 29 днів, щоб дістатися своєї робочої позиції. За цей час телескоп успішно розгорнув сонцезахисний екран, а також основне та вторинне дзеркала. Фінальний маневр, який перевів JWST на потрібну орбіту, відбувся 24 січня та тривав 297 секунд. Під час нього обсерваторія змінила швидкість на 1,6 метра в секунду.

Схема траєкторії польоту James Webb та його орбіти навколо точки L2. Джерело: NASA

Робоча позиція JWST на гало-орбіті навколо точки Лагранжа L2 системи Сонце-Земля. Подібне розташування обсерваторії пов’язане з технічним пристроєм. JWST має вловлювати інфрачервоне випромінювання від екстремально тьмяних об’єктів, що перебувають на межі спостережуваного Всесвіту. Відбите від поверхні Землі та Місяця сонячне світло здатне порушити тонкий тепловий баланс його інструментів. Ось тому для розміщення JWST і була обрана точка L2. У ній телескоп завжди буде повернутий своїм сонцезахисним екраном щодо Сонця, Землі та Місяця.

Підготовка до спостережень

Тепер інженери розпочнуть підготовку JWST до початку наукових спостережень. Упродовж наступних трьох місяців вони займатимуться налаштуванням берилієвих сегментів його 6,5-метрового дзеркала, щоб перевести їх у робочу позицію. Ще два місяці піде на калібрування наукових інструментів. Після цього телескоп зможе розпочати виконання своєї наукової програми.

Графік основних операцій James Webb у перші пів року після запуску. Джерело: ESA

Основною метою JWST стануть космологічні спостереження. Обсерваторія займеться вивченням ранніх галактик і пошуком гігантських гіпотетичних зір першого покоління, що сформувалися відразу після Великого вибуху. Також її використовуватимуть для пошуку та визначення хімічного аналізу екзопланет, досліджень чорних дір, протопланетних дисків та об’єктів Сонячної системи.

Номінальний термін місії JWST становить 5 років. Але у NASA сподіваються, що телескоп працюватиме набагато довше. За попередніми даними, завдяки ефективній роботі ракети Ariane 5 під час запуску та точності виконання маневрів, у James Webb залишився запас палива, який дозволить йому утримувати робочу позицію в точці L2 упродовж приблизно 20 років.

Нагадаємо, що недавно ми розповідали про ще потужніший телескоп наступного покоління, який розробляє NASA на заміну JWST.