James Webb отримав «чіткий доказ» присутності вуглекислого газу на екзопланеті

Згідно з повідомленням Європейського космічного агентства, космічний телескоп JamesWebb виявив «однозначні» докази присутності вуглекислого газу в атмосфері віддаленої екзопланети. Згідно з ESA, «це перше чітке, детальне, незаперечне свідчення» наявності вуглекислого газу на планеті за межами нашої Сонячної системи.

Художнє зображення WASP-39b
Художнє зображення WASP-39b – екзопланети з атмосферою, наповненою вуглекислим газом

Далекий світ є газовим гігантом, схожим на Юпітер, та знаходиться на відстані приблизно 700 світлових років від нас. Екзопланета має назву WASP-39b і вперше була виявлена у 2011 році. Раніше на ній знаходили нечіткі докази присутності води, але лише зараз вчені отримали беззаперечні докази присутності інших елементів у далеких світів завдяки спектроскопічній здатності телескопа JWST вдивлятись в атмосфери інших планет.

WASP-39b приблизно такий же масивний, як Сатурн, але має діаметр приблизно на 33% більший, ніж у Юпітера. Тобто, екзопланета не дуже щільна. Також на ній неймовірно гаряче – планета розпечена до 900°C, що є результатом її близької орбіти навколо зірки-господаря.

Незаперечний сигнал присутності CO2

Використовуючи прилад NIRSpec на борту JamesWebb, вчені можуть розшифрувати хімічний склад далеких світів. Інструмент спирається на те, як екзопланети обертаються навколо зірок-господарів: коли планети проходять перед зірками або проходять через них, вчені бачать різницю в довжинах хвиль світла, які блокує планета. Коли вчені ретельно досліджували WASP-39b, був зафіксований незаперечний сигнал присутності CO2.

«Беззаперечний» сигнал вуглекислого газу
«Беззаперечний» сигнал вуглекислого газу, виявлений під час проходження планети WASP-39b через головну зірку

«Як тільки дані з’явилися на моєму екрані, беззаперечний доказ присутності вуглекислого газу захопив мене. Це був особливий момент, який перетнув важливий поріг у дослідженні екзопланет», — сказав Зафар Рустамкулов, планетолог, який навчається в Університеті Джона Хопкінса та член команди ESA.

Вуглекислий газ становить більшу частину атмосфери Венери та Марса, але це перша команда вчених, яка так точно виявила молекули в атмосфері екзопланети. «Молекули вуглекислого газу є чутливими індикаторами історії формування планети», — сказав Майк Лайн, планетолог з Університету штату Арізона. «Вимірюючи властивість CO2, ми можемо визначити, скільки твердого та газоподібного матеріалу було використано для формування цього газового гіганта».

Важливість відкриття James Webb

Відкриття також є ознакою того, що JamesWebb може зробити у вузькому діапазоні середнього інфрачервоного спектру, і вказує на те, що телескоп зможе «винюхувати» велику кількість важливих газів, наприклад, метану, який є важливим індикатором можливого існування життя.

12 липня команда вчених використала інший спектрограф на борту телескопу, щоб виявити наявність води в атмосфері WASP-96b – пухкого газового гіганта на відстані 1150 світлових років від нас. Останнє відкриття щодо WASP-39b додає ще одну молекулу — і планету — до зростаючого списку досягнень JWST.

Раніше ми повідомляли про те, як TESS виявив суперземлю всередині орбіти гарячого Юпітера.