James Webb помітив «індикатори життя» у першої планети

На цьому тижні увесь світ вперше побачив перші кольорові світлини, зняті потужним телескопом James Webb. Серед об’єктів, які досліджував JWST, були туманності, галактики та найглибша ділянка Всесвіту. Зокрема, серед досліджуваних об’єктів була екзопланета, але без красивого фото — лише її спектр. Ці дані не менш важливі для науки. NASA повідомила, що космічний телескоп виявив чіткий слід води на туманній екзопланеті WASP-96 b за 1150 світлових років від нас.

гарячий Юпітер
Екзопланета типу «гарячий юпітер» в уявленні художника. Авторство: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt

Щоб виявити «індикатори життя» на далеких планетах — молекули води, метану та вуглекислого газу — астрономи спрямовують телескоп на відомі екзопланети в нашій Галактиці та вдивляються в їхні спектри. Спектр світла, зафіксований James Webb, показав, що WASP-96 b блокує світлові хвилі від молекул води. Це означає, що водяна пара присутня у хмарах далекої екзопланети. Зафіксував ці детальні дані прилад NIRISS за шість годин спостережень.

Безпрецедентна якість спостережень

Молекули води на WASP-96 b знаходять не вперше. Але можливості James Webb дозволяють бачити ці далекі планети у безпрецедентній якості.

«Воду на цій екзопланеті вперше виявив Hubble 2013 року. Але детальніше спостереження JWST знаменує гігантський стрибок вперед у пошуках характеристики потенційно придатних для життя планет за межами Сонячної системи», — повідомила NASA.

Склад атмосфери WASP-96 b
Склад атмосфери WASP-96 b, що свідчить про наявність води. Авторство: NASA/ESA/CSA/STScI

У перший рік роботи James Webb витратить 25% свого часу на спостереження за екзопланетами. WASP-96 b стала першою у цьому списку. Ця планета зовсім не схожа на Землю, бо належить до класу «гарячі юпітери». Атмосфера екзопланети розпечена сильніше, ніж духовка для приготування піци — 537°C.

Планетологи у захваті від отриманих даних, бо завдяки James Webb вони можуть здійснити в майбутньому більше неймовірних відкриттів у інших далеких світах. Вчені планують скерувати потужний телескоп на схожі на Землю світи. Тільки в нашій Галактиці може бути більше трильйона екзопланет. Проте ми знаємо про них надзвичайно мало.

Нагадаємо, що придатність до життя деяких планет може визначатися конфігурацією суходолу.