NASA опублікувала дивовижні знімки James Webb

NASA опублікувала першу серію знімків, зроблених космічним телескопом James Webb (JWST). Вони демонструють далекі галактики, світила, які помирають, зоряні пологові будинки та інші чудеса Всесвіту.

Скупчення галактик SMACS 0723

Перша частина зображень JWST присвячена галактичному скупченню SMACS 0723. Ми бачимо його таким, яким воно було 4,6 млрд років тому — в епоху, коли наша планета тільки-но сформувалася. Раніше NASA опублікувала знімок SMACS 0723 у ближньому інфрачервоному діапазоні, отриманий за допомогою камери NIRcam. Сьогодні він був доповнений світлиною в середньому інфрачервоному діапазоні, зробленою камерою MIRI. Нині це найглибший погляд у Всесвіт в інфрачервоному діапазоні.

Скопление галактик
Скупчення галактик SMACS 0723. Зображення ліворуч отримане в середній частині інфрачервоного діапазону, праворуч — в ближній частині інфрачервоного діапазону. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Порівнюючи два зображення можна звернути увагу, як зі збільшенням довжини хвилі, змінилися кольори галактик. Крім того, зі знімків MIRI зникли характерні дифракційні промені (оптичний ефект, який виникає через особливості конструкції телескопів) навколо зір переднього плану, які є частиною нашого Чумацького Шляху.

Спектр екзопланети WASP-96 b

Наступним об’єктом знімання став WASP-96 b — гарячий газовий гігант, розташований на відстані 1120 світлових років від Землі. Спектрограф NIRISS дозволив JWST отримати спектр його атмосфери, який набагато перевершує за чутливістю результати попередніх спостережень.

Отриманий JWST спектр екзопланети WASP-96 b. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Попри те, що вченим ще належить детально проаналізувати результати спостережень, попередньо JWST вдалося виявити водяну пару, сліди наявності хмарного покриву, а також визначити температуру атмосфери газового гіганта. Вона складає 725 °C.

Південна кільцева туманність

JWST зазнімкував планетарну туманність NGC 3132, також відому під позначенням Південна кільцева туманність. Вона розташована на відстані 2500 світлових років від Землі. Туманність утворилася, коли червоний гігант, що вмирає, скинув зовнішні шари своєї атмосфери.

Південна кільцева туманність у ближньому інфрачервоному діапазоні (фото JWST). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

NASA опублікувала відразу два портрети NGC 3132, отримані за допомогою NIRcam та MIRI. Вони демонструють низку структурних деталей туманності, які раніше вислизали від уваги астрономів.

Туманність Кіля

Ще однією зазнімкованою JWST туманністю стала NGC 3372 (туманність Кіля), яка розташована на відстані 7600 світлових років від Землі. На відміну від NGC 3132, це не «поховальний саван» навколо вмираючого світила, а зоряний пологовий будинок. Прямо зараз у надрах туманності Кіля формуються нові світила та екзопланети. За допомогою камери NIRcam, JWST зазнімкував фрагмент туманності довжиною близько 7 світлових років.

Туманность Киля
Туманність Кіля (фото JWST). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Дивовижне зображення демонструє дещо, що нагадує гірський краєвид. Ми бачимо химерні газопилові структури, сформовані в туманності під впливом потужного ультрафіолетового випромінювання новонароджених зір.

Квінтет Стефана

JWST не оминув й інший знаковий об’єкт далекого космосу — Квінтет Стефана. Це п’ять галактик, розташованих у напрямку сузір’я Пегаса. Чотири з них є учасниками єдиного скупчення та фізично взаємодіють між собою. П’ята галактика розташована набагато ближче до Чумацького Шляху та не має до решти жодного стосунку.

Квинтет Стефана
Квінтет Стефана (фото JWST). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Завдяки комбінації можливостей NIRCam та MIRI, JWST вдалося отримати найбільш детальний в історії портрет Квінтета Стефана. Він демонструє раніше невідомі подробиці, які включають регіони активного зореутворення, складені з вирваної речовини, хвости та ударні хвилі, які виникли через гравітаційну взаємодію галактик.

Ви також можете пройти наш тест, щоб визначити, скільки ви знаєте про JWST.