NASA озвучила екстрений план порятунку James Webb

Після 25 довгих років телескоп James Webb (JWST) нарешті відправився в космос на минулих вихідних. Наразі апарат вартістю 10 млрд доларів мчить крізь простір до своєї мети точки Лагранжа L2. На своєму шляху він поступово розкривається.

JWST
JWST був ретельно перевірений та протестований перед відправленням у космос

Гюнтер Гасінгер, науковий директор Європейського космічного агентства, порівняв процес розкриття з метеликом, що пробиває лялечку і розплутує свої золоті крила. Однак у випадку з таким дорогим приладом, кожен елемент повинен розкритися в суворій послідовності та з першого разу.

Спочатку була висунута антена передачі даних на високих швидкостях, потім розкрилася сонячна панель. Цього тижня розпочався довгий етап розгортання сонячного захисного екрана. Поки що все проходить добре. Але якщо розгортання дасть збій що робитиме NASA? Адже вирушити на відстань 1,6 млн км і відремонтувати такий вартісний апарат буде неможливо. Тому права на помилку немає.

Виникнення несправностей

Безумовно, до того як інженери склали сонцезахисний екран розміром з тенісний корт сім місяців тому, JWST був ретельно перевірений та протестований. Перед запуском провели три пробні репетиції з розгортання усіх рухомих елементів телескопа. І цей процес виявив деякі несправності.

Коли інженери розкрили JWST вперше, кабель живлення виявився не на своєму місці й заважав роботі інших механізмів. Вдруге частина клею, яка використовувалася для кріплення кабелів, викликала механічне засмічення. За словами Кейт Перріш, менеджерки NASA з введення в експлуатацію обсерваторії, успішною виявилася лише третя спроба.

План на випадок непередбачених ситуацій

Зараз, коли апарат летить до своєї мети та поступово розкривається, все відбувається згідно з планом. Але від помилок ніхто не застрахований, особливо в такому дорогому та вкрай складному космічному приладі. За словами Джима Флінна, директора з розробки транспортних засобів Northrop Grumman, провідного галузевого партнера NASA, команда підготувала план дій на випадок непередбачених ситуацій.

Схема розгортання телескопа JWST. Джерело: NASA

«Система була спроєктована таким чином, що у випадку несправності ми можемо призупинити розгортання та подивитися на телеметрію показання приладів, перш ніж рухатися далі. Ми маємо кілька рятувальних інструментів», пояснює Флінн.

Інженери спробували зробити систему надійною, використовуючи деталі високої міцності та включаючи системи резервного копіювання. Проте не кожен елемент конструкції можна було продублювати. Тому вони вбудували додаткові функції «ручного» розгортання на випадок, якщо сонцезахисний екран застрягне: «тягни-штовхай», «тряска», «вихор», а також «вогонь-лід» це прізвиська «інструментів» для саморемонту всередині космічного апарата.

Як рятуватимуть JWST?

Збій у розгортанні сонцезахисної панелі можна порівняти із застряглим ящиком столу. Наземна бригада може дати команду допоміжним пристроям примусово докласти зусиль, щоб вони почали тягнути сильніше, намагаючись посунути механізм, що застряг. Іноді ящик треба струснути, щоб прибрати безлад всередині. Для цього JWST може викликати низькорівневу вібрацію «тряску» шляхом запуску маневрових двигунів у різній послідовності.

JWST

«Вихор» може вступити у гру, коли деякі частини висунуться назовні. NASA має спосіб розкрутити космічну обсерваторію, як карусель, щоб створити відцентрову силу. Вони також можуть нагріти й охолодити JWST, щоб послабити механізми, що застрягли, наприклад, як у випадку нагрівання гарячою водою застиглої кришки банки.

За процесом розгортання JWST цілодобово спостерігає зміна з 20-25 інженерів. Агентство запевняє, що фахівці піддали WEBB більшій кількості випробування, ніж будь-яку іншу безпілотну місію. За планом, все має бути бездоганно. Проте у NASA вже готова програма порятунку на випадок непередбачених обставин.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про ТОП-10 цікавих фактів про телескоп James Webb.

За матеріалами Mashable