James Webb отримав перше фото далекої зорі та надіслав селфі

Команда космічного телескопа James Webb розпочала калібрування 18 гексагональних дзеркал. 11 лютого аерокосмічна адміністрація отримала першу світлину, зроблену JWST. Цей знімок — не найкращої якості, однак саме цим зображенням NASA знаменує нову наукову віху в історії астрономії.

Перше опубліковане зображення, отримане космічним телескопом James Webb, що показує частину мозаїки, створеної впродовж 25 годин. Це початок процесу вирівнювання 18 сегментів дзеркала космічного телескопа. Зображення надане NASA

Першою ціллю для фотографії James Webb була обрана тьмяна зоря HD 84406. На фото вона зображена як 18 окремих цяток. Це тому, що кожне окреме дзеркало вловило її світло, і поки що вони не сфокусовані в одній точці. По цій зоряній мозаїці, отриманій за 25 годин спостережень, інженерам належить вирівняти всі дзеркала телескопа, щоб урешті всі цятки зійшлися в одну. За даними NASA, процес налаштування дзеркал поки що проходить добре.

Анотований вигляд першого зображення космічного телескопа James Webb показує, які окремі дзеркальні сегменти захопили світло зорі HD 84406. Зображення надане NASA

«Перші світлини, безумовно, будуть неякісними та розмитими. Але команда інженерів JWST у захваті від того, наскільки добре просуваються перші кроки щодо отримання зображень від телескопа», — заявила Джейн Рігбі, наукова співробітниця проєкту Webb під час пресконференції NASA.

Процес уловлювання фотонів дзеркалами James Webb. Анімація: NASA

Проте, як показує сьогоднішнє перше розмите зображення HD 84406, телескоп має пройти довгий шлях до повного завершення всіх налаштувань.

Перша ціль — HD 84406

HD 84406 — сонцеподібна зоря, розташована приблизно за 260 світлових років від нас у сузір’ї Великої Ведмедиці. Вона належить до спектрального класу G і має високу швидкість руху. Зірку не видно із Землі неозброєним оком. Але це ідеальна перша ціль для WEBB, бо її яскравість стабільна, її легко виявити, а її тьмяне, але рівне світло дозволяє калібрувати дзеркала.

Місце розташування зорі HD 8440 у сузір’ї Великої Ведмедиці. Фото: NASA

Як не дивно, після налаштування дзеркал JWST не зможе надалі спостерігати за HD 84406. Як тільки телескоп сфокусується, ця зоря буде надто яскравою для надчутливих приладів. До кінця квітня телескоп бачитиме досить чітко і більше не зможе фокусуватися на зірці.

Селфі від James Webb

Крім світлини HD 84406, NASA також поділилася «селфі» телескопу. Воно було зроблене обсерваторією з використанням спеціального об’єктива, націленого на головне дзеркало, щоб допомогти у процесі вирівнювання.

Перше селфі James Webb. Фото: NASA
Селфі показує 18 сегментів головного дзеркала космічного телескопа James Webb. Воно зроблене спеціальною камерою всередині приладу NIRCam. Зображення надане NASA

Охолодження James Webb

Поки наземна команда JWST працює над калібруванням дзеркала, у фоновому режимі відбувається інший ключовий процес — розсіювання тепла та охолодження телескопа. Оскільки James Webb налаштований на вивчення Всесвіту в інфрачервоному світлі, для отримання точних даних від найдальших об’єктів його прилади мають бути неймовірно холодними.

Вчені NASA очікують, що головне золоте дзеркало охолоджуватиметься до -223°C (50°К). Інструменти мають бути охолоджені до -236°C, йдеться у заяві агентства.

Нагадаємо, що наразі обсерваторія James Webb перебуває у точці Лагранжа L2, де наступне десятиліття проводитиме спостереження за Всесвітом. Запрацювати на повну силу телескоп має вже у червні.