Обсерваторія Gaia виявила гарячий юпітер

У ході аналізу даних, зібраних космічною обсерваторією Gaia, астрономи знайшли раніше невідомий гарячий юпітер. Особливість знахідка полягає в тому, що вона була зроблена транзитним методом. На сьогодні це друга екзопланета, знайдена Gaia за допомогою цього способу.

Телескоп Gaia як мисливець за екзопланетами

Обсерваторія Gaia була запущена у 2013 році. Її основна мета — складання докладної мапи розподілу зір Чумацького Шляху. Для цього телескоп вимірює положення, напрямок руху та спектральні класи приблизно мільярда світил. Але Gaia також може використовуватися і для інших завдань, зокрема вивчення екзопланет. Оскільки телескоп збирає дуже точні дані про положення зір, його можна використовувати для пошуку екзопланет за допомогою астрометричного методу, шляхом фіксування невеликих змін положення зір на небі з часом.

Телескоп Gaia в уявленні художника. Джерело: ESA

Але, як часто буває в астрономії, згодом вчені знайшли й інші способи, як використовувати телескоп для розв`язання задачі пошуку позасонячних тіл. Минулого року команда дослідників зуміла вперше залучити Gaia для виявлення екзопланети за допомогою транзитного методу — шляхом вимірювання коливань яскравості зорі, спричинених проходженнями компаньйона на тлі її диска.

Гарячий юпітер

Нещодавно команда ізраїльських астрономів довела, що торішнє відкриття не було випадковістю. Шляхом нового аналізу, зібраних телескопом даних, їм вдалося знайти сліди ще однієї екзопланети. Вона одержала назву Gaia-2b. Згодом її існування було підтверджено космічним телескопом TESS та Великим Бінокулярним телескопом.

Гарячий газовий гігант в уявленні художника. Джерело: NASA’s Goddard Space Flight Center

Gaia-2b обертається навколо сонцеподібної зорі, яка знаходиться на відстані 675 світлових років від Землі. Вона являє собою роздутий гарячий юпітер. При масі, що становить 0,82 від маси Юпітера, радіус екзопланети перевищує радіус Юпітера в 1,3 раза. Орбіта Gaia-2b проходить на відстані менше ніж 7 млн ​​км від батьківської зорі, тому її атмосфера розігріта до дуже високих температур. Астрономи припускають, що в цій системі можуть існувати інші великі екзопланети та мають намір продовжити її вивчення.

Нагадаємо, нещодавно ми розповідали про те, як вчені використали дані Gaia для створення тривимірних мап туманностей.

За матеріалами https://arxiv.org