Американські супутники не бояться російської зброї, а James Webb перевершив усі очікування: дайджест новин

Підбірка космічних новин до сніданку: ми зібрали для вас найцікавіші новини за попередній тиждень. Астронавти показали свою професійну мову жестів, на супутниках планет-гігантів можуть існувати океани навіть за дуже низьких температур, а росія вирішила піти з Міжнародної космічної станції.

Марк Келлі не боїться російської протисупутникової зброї

Колишній американський астронавт і чинний сенатор Марк Келлі вважає, що російська протисупутникова зброя не становить небезпеки. Країна-агресорка просто не може застосовувати її достатньо ефективно.

На думку Келлі, навіть війна, що триває, не підвищує шанси застосування росією ракет для ураження американських супутників. За його словами, випробування цих ракет минулої осені довелося ретельно планувати, та все одно його результати стали несподіванкою навіть для самих космічних сил путіна.

EOS Макса Полякова надала Україні можливість отримувати високоточні супутникові знімки завдяки комерційній угоді з GEOSAT

Зважаючи на ризики інформаційного порядку денного в умовах військової агресії, повідомлення про угоду з’явилося у публічному просторі лише зараз.

GEOSAT 2 став першим супутником, який уже передає оперативні дані спостереження за територією України виключно для використання нашою країною. Він знаходиться на орбіті та дозволяє отримувати дані з надвисокою роздільною здатністю, раніше недоступною для України. Він також надає можливість отримувати знімки на відстані 100 кілометрів від державних кордонів нашої країни. Виведений на орбіту в січні 2022 року український супутник «Січ-2-30» має у рази меншу роздільну здатність.

Видатні можливості James Webb порівняли з іншими телескопами

JWST наразі перебуває на завершальному етапі вирівнювання перш ніж почне повноцінно працювати на користь науки. Але навіть на етапі фокусування він уже вразив наукову спільноту своїми можливостями, коли надсилає світлини віддалених глибин космосу. Ці пробні знімки вже дають початкові уявлення про те, наскільки потужним буде James Webb і наскільки сильно покращиться інфрачервона астрономія. Інженери кажуть, що оптичні характеристики телескопа виявилися кращими за їхні найоптимістичніші прогнози.

Вода на крижаних супутниках може не замерзати навіть за дуже низьких температур

Солона вода замерзає за температур значно нижчих, ніж нуль за Цельсієм. Звичайна вода під тиском тисячі атмосфер теж може протриматися до значних мінусових температур. Але що буде, якщо солоність та тиск зустрінуться разом?

Серія експериментів показала, що в такому випадку ефекти складуться достатньо хитрим чином, але у будь-якому разі йдеться про збереження рідкого стану до температури на десятки градусів нижчої за нуль. Саме такі умови спостерігаються на багатьох крижаних супутниках планет-гігантів.

Гравітаційна лінза Сонця допоможе побачити екзопланети

Вчені пропонують використати ефект викривлення променів зір гравітаційним полем Сонця для того, аби отримати зображення екзопланети. Таким чином можна отримати у 1000 разів краще збільшення, ніж дозволяють найдосконаліші сучасні технології.

МКС. Світлина, зроблена 8 листопада учасниками місії Crew-2. Джерело: NASA

DARPA оголосило про пошук підрядників для наступних етапів розробки космічного корабля з ядерною силовою установкою

Агентство перспективних дослідницьких проєктів Міністерства оборони США (DARPA) опублікувало запит пропозицій щодо наступного етапу демонстрації космічного корабля з ядерною тепловою силовою установкою.

Проєкт під назвою «Демонстраційна ракета для гнучких місячних операцій» (DRACO або Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) анонсований рік тому. DARPA обрало трьох підрядників для попереднього проєкту реактора ракетного двигуна: General Atomics, Blue Origin і Lockheed Martin.

Космічне розлучення. Чи зможе МКС вижити без росії?

Після початку широкомасштабної російської агресії проти України Міжнародна космічна станція (МКС) фактично залишилася єдиною технологічною ниточкою, що пов’язує росію із західними країнами. Але вже зараз очевидно, що найближчим часом і вона буде перерізана.

Рогозін зробив низку заяв щодо майбутнього МКС. Якщо продертися крізь суміш типового для глави «Роскосмосу» хамства та погроз, їх можна звести до того, що росія вирішила піти зі станції. Все це порушує закономірне питання: чи зможе МКС вижити після відходу Росії, чи станція приречена?

Невербальне спілкування під час виходу космонавтів у відкритий космос всередині шлюзу US Quest. Джерело: NASA

Як астронавти спілкуються у космосі без слів

Люди — надзвичайно соціалізований та балакучий вид, який використовує мову як основну форму спілкування. Астронавти у холодному космічному вакуумі мають покладатися на інші засоби обміну інформацією. Здебільшого вони використовують рацію. Але як спілкуватись у безповітряному просторі, якщо радіосистеми раптово відмовлять під час виходу у відкритий космос?

Perseverance на Марсі випадково створив інсталяцію у стилі «дзен-арт»

Марсохід-геолог NASA Perseverance, що наразі зайнятий розкриттям секретів життя на Марсі, передав пустельну, але дивовижну фотографію з поверхні планети. На знімку виявилось запилене марсіанське каміння, розкидане по безплідній землі. Сліди марсохода поруч із каменем вималювалися на кшталт унікальної інсталяції символічного мистецтва. Це привернуло увагу як космічного агентства, так і громадськості.

Вчені назвали час першого контакту з інопланетянами

У новому дослідженні вчені передбачили, що найближчі 400 тис. років не варто очікувати жодних контактів з інопланетянами. Цікаво, що це число вдвічі перевищує те, скільки людський вид Homo sapiens існує на планеті — приблизно 200 тис. років.

Розрахунки за рівнянням Дрейка показують, що, у разі існування гіпотетичної зорі з населеною планетою навколо неї, розумне життя виникне на етапі 25% життя світила. Однак кількість населених планет може становити лише 0,1% з усіх наявних у Всесвіті. Але це все одно обнадійлива кількість.
Читайте також: Космічний NFT для України, NASA хоче створити віртуальні умови польотів на Марс: дайджест новин