Virgin Galactic припинить туристичні польоти в космос, а на Місяці можна буде видобувати кисень: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: знайти МКС тепер можна через мобільний додаток NASA; над Україною спостерігали ще одне полярне сяйво, а ми робираємося, чи справді Ізраїль провів першу битву в космосі.

«Винахід — найважливіший продукт творчого мозку людини. Кінцева мета — повне панування розуму над матеріальним світом, використання людської природи на потребу людині».

— Нікола Тесла, «Мої винаходи»

Як знайти МКС у небі: NASA випустила зручний мобільний додаток

Міжнародна космічна станція (МКС) робить 16 обертів навколо Землі за день. Незважаючи на висоту біля 400 км, її легко розпізнати завдяки блискучим сонячним панелям, що відбивають сонячні промені. Треба лише знати час прольоту та підняти свій погляд угору. NASA запустила новий зручний додаток Spot the Station для мобільних пристроїв на iOS і Android. Він має ряд корисних функцій для полегшення спостережень за МКС. Ви можете налаштувати сповіщення про її наближення. Мобільний застосунок навіть використовує доповнену реальність для полегшення пошуку. У верхній частині додатку ви побачите дату наступного проходження станції над вашим регіоном. Ви можете обрати дату й переглянути перелік найближчих прольотів із моментами початку та кінця. Повертаючись на головну сторінку, ви побачите 3D-зображення Землі та МКС, які показують поточне місцезнаходження станції та її траєкторію. Додаток також включає двовимірну мапу, що демонструє регіони дня та ночі.

NASA видобуватиме кисень на Місяці

Місяць майже повністю позбавлений атмосфери, а та, що є, майже не містить кисню. Крім того, на цьому небесному тілі не так уже й багато водяної криги, з якої його можна видобути. Але коли на поверхні нашого супутника збудують заселену станцію, кисень буде потрібен у великих кількостях. Досі все необхідне для життя людей і роботи механізмів у космічному просторі вироблялося на Землі. Однак це виправдано лише для малих обсягів і обмеженої тривалості місії. Тож якщо ми хочемо оселитись у космосі, то маємо навчитися виготовляти все з місцевих матеріалів.

Насправді вчені NASA вже кілька років точно знають, що видобувати кисень на інших планетах можливо. Це продемонстрував експеримент MOXIE, обладнання для якого змонтоване на борту марсохода Perseverance. Він виробляє лише 6 грамів кисню на день — як невелике дерево. Цього цілком достатньо, аби продемонструвати, що технологія працює.

Кінець космічного туризму: Virgin Galactic припинить польоти космоплана VSS Unity

Компанія Virgin Galactic скоротить частоту польотів свого суборбітального корабля VSS Unity (SpaceShipTwo) і повністю припинить їх до середини 2024 року. Про це йдеться в нещодавній заяві її керівництва. Комерційна експлуатація VSS Unity почалася влітку 2023 року. На даний момент космоплан встиг здійснити п’ять рейсів. Останній відбувся 2 листопада, одним із його учасників став керівник місії New Horizons Алан Стерн.

Шостий комерційний політ Virgin Galactic заплановано на січень, сьомий — на другий квартал 2024 року. Восьмий політ може відбутися приблизно в середині наступного року, проте Virgin Galactic ще не вирішила, чи буде вона його виконувати. Але навіть якщо він і відбудеться, то, найімовірніше, стане останнім для VSS Unity. Причина, з якої Virgin Galactic фактично вирішила припинити польоти цього апарата, полягає в її намірі зосередити всі ресурси на створенні космоплана наступного покоління Delta. За словами керівництва компанії, він зможе літати двічі на тиждень, на відміну від щомісячних польотів Unity, і при цьому буде здатний перевозити до шести пасажирів замість чотирьох, що в теорії приноситиме компанії в 12 разів більше доходу на місяць.

Falcon Heavy уперше запустить космічний безпілотник для американських військових

Ракета Falcon Heavy буде вперше використана для виведення на орбіту космічного безпілотника X-37B. Запуск заплановано на 7 грудня 2023 року.

X-37B був розроблений компанією Boeing на замовлення американських ВПС. Він має довжину 8,9 м, висоту 2,9 м і розмах крил 4,5 м. Апарат виводиться на орбіту за допомогою ракети, а під час повернення на Землю здійснює посадку як літак. Злітна маса космоплана становить 5 тонн, він оснащений вантажним відсіком, в якому може розміщуватися до 900 кг корисного навантаження. Загалом було побудовано два таких апарати, які з 2010 року здійснили шість тривалих польотів у космос. Останній із них розпочався 17 травня 2020 року та завершився 12 листопада 2022 року, тобто загалом тривав 908 днів.

Особливістю нового польоту стане те, що для запуску X-37B буде вперше використана ракета Falcon Heavy. Компанія SpaceX отримала 130-мільйонний контракт на цю місію ще 2018 року. Тоді її запланували на 2021-й. Але в подальшому запуск довелося відкласти на два роки через неготовність корисного навантаження.

Полярне сяйво над Україною — друге протягом року!

Ввечері 5 листопада майже з усієї території України спостерігалося чергове полярне сяйво. «Джерелом» незвичайної події, найімовірніше, став активний регіон на сонячній поверхні з індексом AR3474, де нещодавно спостерігалося два сильних спалахи.

Під час спалахів у сонячному вітрі з’являються частинки з більшими енергіями, здатні «підібратися» ближче до поверхні Землі. Згідно з законами електродинаміки, найлегше це їм зробити в районі земних магнітних полюсів, які не збігаються з географічними (й узагалі постійно змінюють своє положення), але в нашу епоху розташовані від них не дуже далеко. На висотах близько 200 км ці частинки починають стикатися з атомами атмосферних газів. При цьому виділяється енергія у вигляді електромагнітного випромінювання. Її ми й бачимо як полярне сяйво.

Перше полярне сяйво цього року, що стало «відлунням» потужного спалаху на Сонці, спостерігалося 23 квітня. Можна досить упевнено стверджувати, що найближчим часом ми станемо свідками багатьох полярних сяйв, зона видимості яких простягатиметься до низьких широт. Принаймні до кінця 2024 року активність Сонця зростатиме, разом із чим буде збільшуватися число спалахів і їхня потужність. Щоправда, передбачати їхню появу (та, як наслідок, появу полярних сяйв) астрономи ще не навчилися.

Фото тижня: зустріч Місяця та МКС

З’єднання Місяця та МКС. Джерело: Andrew McCarthy

Відомий астрофотограф Ендрю Маккарті знову порадував усіх шанувальників своєї творчості вельми ефектним знімком. Цього разу він зазнімкував «зустріч» Місяця та МКС. На світлині станція перебуває поблизу місячного серпа. Вона повністю освітлена, що дає змогу розгледіти її в деталях. На зображенні видно як її окремі модулі, так і знамениту фермову конструкцію, на якій розміщені панелі сонячних батарей. Вони забезпечують орбітальний форпост людства енергією.

Цікава цифра: 6,2 млрд км

Фрагмент астероїда Бенну був доставлений на Землю космічним апаратом OSIRIS-REx, який подолав відстань у 6,2 млрд км. Зразок астероїдної речовини представлений у герметичній капсулі з нержавіючої сталі зі скляним оглядовим отвором, заповненій чистим азотом. Усередині розміщений чорний камінь розміром приблизно 8 мм і масою 143 мг. Поруч зі зразком розташовані дві моделі: копія в масштабі 1:84 ракети Atlas V, що доправила OSIRIS-REx у космос, і модель зонду в масштабі 1:24, створена компанією Lockheed Martin.

Пуск ракети «Шахаб-3». Джерело: AP/ISNA/Ruhollah Vahdat

Найпотужнішим засобом розвідки в сучасних війнах є розвідувальні космічні апарати. Україна користується знімками, зробленими військовими та комерційними супутниками демократичних країн. Росія, відрізана санкціями від цивілізованого світу, покладається на те, що сама запускала протягом останніх років. Наш автор Олександр Бурлака розповідає про те, що ж бачать російські супутники.

30 жовтня відбулася перша в історії космічна битва. Принаймні так це описано в публікації видання The Telegraph, яка широко цитувалася різними ЗМІ. Микита Литвинов пропонує розібратися, чи справді Ізраїль провів першу битву в космосі.

Читайте у попередньому дайджесті: Зонд Lucy зробив дивовижне відкриття, а на Сонці з’явився гігантський вогняний каньйон: дайджест новин