Американський військовий безпілотник майже три роки провів у космосі

Безпілотний космоплан X-37B здійснив 12 листопада посадку у Флориді. Останні 908 днів він провів у космосі, здійснюючи програму досліджень в інтересах американських військових та NASA.

Космоплан X-37B
Космоплан X-37B. Джерело: Spacenews.com

Секретний космоплан повернувся з космосу

У суботу, 12 листопада, о 12:22 за київським часом на посадкову смугу Космічного центру імені Кеннеді у Флориді приземлився апарат X-37B. Він являє собою безпілотний космоплан, який корпорація Boieng побудувала на замовлення американського міністерства оборони.

У космос X-37B літає вже багато років, проводячи там тривалі експерименти, суть яких найчастіше не розголошується. Наприклад, минулий політ тривав 708 днів. Нинішній політ є шостим і його тривалість є рекордною.

Програма польоту

X-37B стартував 17 травня 2020 року. Тобто він перебував у навколоземному просторі 908 діб, що є для нього рекордом. За цей час на борту провели кілька експериментів на замовлення Космічних сил США та NASA.

Зокрема, на замовлення науково-дослідної лабораторії ВМС США провели експеримент з вловлювання сонячного світла та перетворення його на електроенергію. Також на борту відбулися дослідження того, як космічне середовище впливає на ті чи інші типи матеріалів.

Ще одним експериментом, проведеним цього разу, було встановлення того, як тривале перебування у космосі впливає на насіння рослин. Також на орбіту з борту X-37B вивели супутник FalconSat-8, розроблений в Академії ВПС США.

Що таке X-37B?

X-37B — це невеликий безпілотний космоплан, тобто багаторазовий апарат, здатний сходити з орбіти та сідати на аеродроми в автоматичному режимі. Розробляти його почали ще у 1990-ті. Тоді головним замовником була NASA, й апарат мали запускати з борту шатла.

Однак пізніше проєкт переглянули, космоплан тепер мав стартувати з землі на ракеті-носії. А сам проєкт передали військовим, які відтоді ним і опікуються. Спочатку планувалося, що безпілотники перебуватимуть у космосі не більш як 270 діб, але пізніше стало зрозуміло, що вони здатні на набагато більше.

Десять років американські військові приховували сам факт існування X-37B. Але з часом розсекретили його і зараз навіть намагаються перетворити на символ своєї публічності та готовності до кооперації.