Hubble виміряв відстань до «розплавленого кільця»

У грудні 2020 року фахівці групи супроводу місії Hubble опублікували прикметне зображення, що демонструє оптичний ефект, передбачений ще Загальною теорією відносності. Він відомий як «кільце Ейнштейна».

Галактика GAL-CLUS-022058s (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, S. Jha

Фото демонструє яскраву структуру, що візуально нагадує розплавлене кільце. Це галактика GAL-CLUS-022058s. У реальності вона має цілком типову форму. Але річ у тім, що на лінії між GAL-CLUS-022058s і Землею розташоване досить масивне галактичне скупчення. Його гравітація настільки велика, що грає роль своєрідної лінзи, викривляючи шлях світлових променів від більш далекої фонової галактики та змушуючи їх рухатися кількома різними шляхами у напрямку до нашої планети. В результаті зображення GAL-CLUS-022058s спотворилося, перетворившись на «розплавлене кільце».

Після публікації світлини команда європейських астрономів скористалася результатами спостережень Hubble, а також архівними даними телескопа VLT, щоб створити нову модель впливу лінзування на зображення GAL-CLUS-022058s. Дослідники визначили, що гравітація скупчення посилила світло галактики в 20 разів. Це еквівалентно тому, що знімок був би зроблений космічним телескопом з 48-метровим дзеркалом.

Область неба навколо галактики GAL-CLUS-022058s. Джерело: ESA/Hubble, Digitized Sky Survey 2

Крім того, вчені змогли виміряти червоне зміщення галактики, що дало можливість визначити відстань до неї. Вона становить 9,4 млрд світлових років.Також їм вдалося ідентифікувати деякі компоненти її структури, включаючи спіральні рукави та балдж. За словами астрономів, для своєї епохи GAL-CLUS-022058s була цілком нормальною галактикою, що активно формувала нові світила.