Українці платять за Starlink більше, ніж уся Європа, а в ГУР розповіли про досягнення «народного супутника» за рік: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: японці створили місяцехід, схожий на робота з фільмів «Зоряні війни»; NASA почала прийом заявок на утилізацію МКС, а ми розповідаємо, як на Землю доставити посилку з космосу.

«Ми застрягли у технологіях, тоді як насправді нам потрібні речі, які працюють».

― Дуглас Адамс, «Лосось сумніву»

Натхненні іграшками: Японське космічне агентство висадить на Місяці найдивніший місяцехід

Минулого тижня відбувся запуск зонда Японського агентства досліджень космосу JAXA під назвою Smart Lander for Investigating Moon (SLIM). Він має на своєму борту дивного робота Lunar Excursion Vehicle 2 (LEV-2), що за формою нагадує тенісний м’ячик, хоча дехто вбачає в ньому персонажа BB-8 із популярних фільмів «Зоряні війни».

LEV-2 буде опущений з висоти 2 м на поверхню Місяця та почне її дослідження. Цей місячний ровер має цікаву особливість. Його дві половини можуть рухатися незалежно одна від одної, дозволяючи йому просуватися крізь реголіт. Ця фантастична ідея запозичена з концепцій дитячих іграшок, і вона вже реалізується в космосі. Проте варто зазначити, що ця місія — не науковий експеримент, а радше технічна демонстрація. Батареї LEV-2 розраховані лише на дві години роботи. Однак особливості його дизайну та форми можуть мати важливі наслідки для майбутніх марсоходів.

У ГУР підбили підсумки першого року застосування супутника ICEYE

Головне управління розвідки Міністерства оборони України підбило підсумки першого року застосування супутника ICEYE. У відомстві відзначили його величезну роль у визначенні цілей для спеціальних операцій та оприлюднили два зображення, отримані за допомогою цього апарата. Розвідники подякували всім людям, які рік тому пожертвували свої гроші для того, аби наша держава мала надійні «очі» в небі. У повідомленні також згадується нещодавня атака на окупований Севастополь. Тоді внаслідок проведення спецоперації були знищені десантний корабель «Мінськ» і підводний човен «Ростов-на-Дону». Виявляється, що ця операція також була б неможливою без апарата ICEYE.

«Це нереально усвідомити»: астронавти Artemis II у захваті від тренувальної місії в скафандрах

Астронавти NASA, які братимуть участь у майбутній місії Artemis II, активно готуються до виконання важливого обльоту Місяця. Ця місія, запланована на листопад наступного року, має на меті підтвердження безпеки та надійності космічного корабля Orion для пілотованих польотів. 20 вересня передстартовий тренувальний запуск став ключовим кроком у підготовці до майбутніх завдань. Вранці астронавти вперше одягнули тестові скафандри системи життєзабезпечення. Після того, як вони були правильно вдягнуті, екіпаж був готовий до переїзду на стартовий майданчик 39B, де відбудеться пуск ракети Space Launch System (SLS).

Перевезення астронавтів на стартовий майданчик здійснювалося за допомогою нових транспортних засобів NASA. Крістіна Коук і Джеремі Гансен їхали в одному автомобілі, а Рід Вайзман і Віктор Гловер — в іншому. Після досягнення майданчика вони піднялися на вежу до білої кімнати всередині рукава доступу для екіпажу. Ця кімната — важливий крок перед запуском, оскільки саме тут астронавти готуються до входу в космічний корабель Orion, що доставить їх на Місяць.

«Коли ми вийшли з кабіни екіпажу, у мене перед очима постали картини всіх тих запусків Apollo та Space Shuttle, які я бачив у дитинстві, і це було нереально. Мені довелося зупинитись і просто залишитися в цьому моменті, щоб все це усвідомити», — поділився своїми враженнями Віктор Гловер.

Українці платять за Starlink більше, ніж решта Європи

За словами голови підкомітету Верховної Ради з кібербезпеки Олександра Федієнка, в Україні зараз працює до 150 тис. терміналів супутникового зв’язку Starlink. Загалом українці платять за них щомісяця близько 10 млн доларів, що більше, ніж решта європейців.

Користуючись відкритими джерелами, депутат підрахував, що зараз в Україні застосовується 140–150 тис. терміналів. Цю ж цифру йому підтвердили у центрі підтримки клієнтів Starlink. З них приблизно 45 тис. нашій країні передали партнери як технічну допомогу і понад 100 тис. придбали за власні кошти самі громадяни. При цьому решта Європи за цей же час придбала приблизно 80 тис. терміналів Starlink. Більша їх частина припадає на Велику Британію, Францію й інші великі країни. Тобто загалом у самій лише Україні зараз працює більше цих пристроїв, ніж на решті території континенту.

NASA почала приймати заявки на утилізацію МКС

NASA почала приймати пропозиції від американської промисловості на створення космічного корабля USDV (U.S. Deorbit Vehicle), що буде залучений для зведення з орбіти Міжнародної космічної станції (МКС).

Після початку широкомасштабної російської агресії проти України доля МКС перетворилась із суто наукового питання на політичне. У перші місяці вторгнення росія активно намагалася використати станцію для шантажу, погрожуючи після 2024 року піти з неї й чи то відстикувати, чи то законсервувати свій сегмент. Однак блеф не спрацював. Досить швидко стало зрозуміло, що якщо росія реалізує свої погрози, вона фактично поховає свою пілотовану космонавтику. Без МКС і «Союзам», і «Прогресам» банально не буде куди літати. З урахуванням нинішнього стану російської космічної індустрії країна не в змозі створити нову станцію в якісь осяжні терміни. Тому через деякий час вона повідомила, що залишиться на МКС щонайменше до 2028 року. Зі свого боку NASA, ESA та JAXA мають намір продовжити експлуатацію орбітального комплекса до кінця 2030-го.

Однак, хоча наразі МКС нічого не загрожує, ситуація, що склалася, призвела до того, що NASA вирішила підстрахуватися й розробити план зі зведення станції з орбіти, коли буде ухвалено рішення її затопити. Першим кроком у цьому напрямі став проєкт бюджету NASA на 2024 рік, у якій було вперше закладено витрати на будівництво відповідного апарата. Автори документа пропонують виділити 180 млн доларів на початок робіт з його створення. Тепер же NASA офіційно почала приймати заявки на розробку орбітального тягача.

Компанія SpaceX опублікувала унікальні кадри, зроблені під час виведення на орбіту нової партії супутників Starlink. Відео демонструє спеціальне покриття апаратів, призначене для зменшення світлового забруднення неба.

Цікава цифра: 17 млн років

Зоряна система HIP 81208. Джерело: ESO/A. Chomez et al.

Європейські астрономи повідомили про виявлення екзопланети, що входить до складу вельми незвичайної потрійної системи HIP 81208. Ця система складається з блакитного гіганта, а також червоного та коричневого карликів. Вона розташована на відстані 485 світлових років.

Це дуже молода зоряна система. Її вік оцінюється всього в 17 млн років, вона входить до складу однієї з підгруп зоряної асоціації Скорпіона-Центавра. Орбіта коричневого карлика проходить на відстані 54 а.о. від центрального світила, його маса перевершує масу Юпітера в 67 разів. Орбіта червоного карлика проходить ще далі, на відстані 234 а.о. від центру системи.

Входження капсули зі зразками в земну атмосферу

24 вересня американський апарат OSIRIS-REx скине в земну атмосферу капсулу, всередині якої перебувають зразки речовини астероїда Бенну. Якщо все пройде згідно з планом, капсула з дорогоцінним вантажем здійснить посадку на полігоні у штаті Юта. У статті Посилка з космосу: як доставити на Землю зразки небесних тіл ми розповімо про те, як часто вченим вдається дослідити космічну речовину та які таємниці Всесвіту вона зберігає.

Читайте у попередньому дайджесті: ESA випадково зламало камеру Solar Orbiter, а на Місяці може не бути запасів водяного льоду: дайджест новин