росія будує протисупутниковий лазер, а вчені назвали об’єкти для перших знімків James Webb: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин на сніданок: NASA засудила дії росії на МКС. SpaceX запускає новий термінал Starlink для морських кораблів, а ми розповідаємо про супутник Telstar 1 і дебют міжнародного телебачення.

Супутники засікли будівництво російського протисупутникового лазерного комплексу

Протисупутникові технології розвиваються в міру того, як космос стає дедалі важливішою сферою воєнних дій. Нещодавні зображення Google Earth показують, що на російському космічному об’єкті створюється складна лазерна система, призначена для засліплення супутників супротивника.

Будівництво ведеться на космічному комплексі «Крона» міністерства оборони росії неподалік крайнього південного заходу країни. Там розташований масивний радіотелескоп РАТАН-600. Існування нового об’єкта під назвою «Калина» виявили в результаті ретельного розслідування, заснованого на даних, які були отримані з відкритих джерел. Видання The Space Review проаналізувало загальнодоступні супутникові знімки, тендерні документи від російських промислових підрядників і фінансові документи.

Видання повідомляє, що у фінансовій документації, до якої редакція отримала доступ, «Калина» описується як лазерна система. Вона призначена для «електронно-оптичної війни» й може постійно засліплювати ворожі супутники сяючими лазерними імпульсами — настільки яскравими, що вони можуть пошкодити оптичні датчики.

NASA засудила дії росії на МКС

NASA нарешті висловила свою позицію щодо дій трьох російських космонавтів на МКС. Ті позували з так званими «прапорами» ЛНР та ДНР, а «роскосмос» від їхнього імені публікував заяви, що заперечують суверенітет України над територіями Донецької та Луганської областей.

Реакція була оприлюднена від імені усієї агенції: «NASA сильно докоряє росії за те, що вона використовує Міжнародну космічну станцію задля політичної мети підтримати війну проти України, що є фундаментально несумісним з основною метою функціонування станції під керівництвом 15 країн-учасниць для розвитку науки та розробки мирних технологій».

NASA використає дзеркала, щоб покращити місячну навігацію

NASA поставить на майбутній супутник Європейського космічного агентства (ESA) Lunar Pathfinder масив лазерних ретрорефлекторів — дзеркальних пристроїв, які відбивають світло назад до його джерела. Вони значно покращать навігаційні можливості, що матимуть вирішальне значення для місій Artemis і майбутніх досліджень Місяця.

Місія CAPSTONE
Місія CAPSTONE стартувала 28 червня 2022 року. Супутниковий прискорювач Photon від Rocket Lab доставить космічний апарат до Місяця. Зображення: NASA

CAPSTONE виконав перший прицільний маневр

Місячний кубсат CAPSTONE (NASA) успішно завершив перший маневр корекції траєкторії. Це перший запуск двигунів у низці наступних, які дозволять скоригувати курс космічного апарата до навколомісячної орбіти. Маневр тривав трохи більше 11 хвилин і змінив швидкість зонда приблизно на 45 миль на годину (приблизно 20 м/с). Наступна корекція траєкторії CAPSTONE запланована на суботу, 9 липня.

ESA вивчає варіанти двигуна розгінного блоку Vega C перед першим пуском

ESA продовжує вивчати варіанти забезпечення безперервного постачання двигунів розгінних блоків для ракети Vega C, оскільки ця ракета готується до першого пуску.

Перший політ Vega C — модернізованої версії малої ракети-носія Vega — запланований на 13 липня з космодрому Куру у Французькій Гвіані. Основним корисним навантаженням чотириступеневої ракети є італійський фізичний супутник Laser Relativity Satellite-2 (LARES-2) масою 295 кг, орбіта якого ретельно відстежуватиметься для перевірки загальної теорії відносності. На борту носія також буде шість додаткових кубсатів.

SpaceX запускає новий морський термінал

Компанія SpaceX Starlink запустила нову версію свого супутникового термінала для кораблів і яхт всього через кілька днів після того, як FCC дозволила їй надавати інтернет-послуги транспортним засобам, що рухаються. Starlink Maritime вартуватиме яхтсменам 5 тис. доларів на місяць, а обладнання — 10 тис. Більш високу ціну компанія аргументує тим, що користувачі отримають спеціальну тарілку, яка зможе витримувати суворі морські умови.

Супутник Telstar 1. Джерело: NASA

Telstar: супутник, що створив сучасний світ 60 років тому (стаття)

Яким був перший міжнародний телеефір? Чи збулося передбачення Артура Кларка? Та до чого тут Айн Ренд, футбольний м’яч і модний дім Dior?

«Увага, ви в Парижі! Запрошую вас провести зі мною кілька приємних хвилин», — каже диктор. І на телеекранах мільйонів американців з’являється паризька вулиця, а по ній, наспівуючи французьку пісню, прогулюється відомий тогочасний актор і шансоньє Ів Монтан. Таким доволі скромним був дебют міжнародного телебачення.

Трансляція через Атлантику стала можливою завдяки телекомунікаційному супутнику Telstar 1, який відправився у космос 10 липня 1962 року на ракеті Delta. Космічний апарат став результатом міжнародної співпраці Американської телефонної та телеграфної компанії (AT&T), Bell Labs, NASA, Головного поштового управління Великої Британії та Національного офісу пошти, телеграфу та зв’язку Франції.

Оголошені цілі для перших знімків телескопа James Webb

Космічний телескоп James Webb (NASA/ESA/CSA) незабаром покаже безпрецедентні та детальні види Всесвіту, а також оприлюднить свої перші повнокольорові зображення та спектроскопічні дані. Нижче наведений список об’єктів, який буде оголошений у прямому ефірі:

• Туманність Кіля — одна з найбільших та яскравих туманностей на небі;
  • WASP-96b — гігантська планета за межами Сонячної системи, що складається в основному з газу;
  • Південне Кільце, або туманність «Вісім Спалахів» — планетарна туманність, тобто хмара газу, що розширюється та оточує вмираючу зорю;
  • Квінтет Стефана — перша з колись виявлених компактних груп галактик.
  • SMACS 0723 — масивні скупчення галактик на передньому плані збільшують і спотворюють світло об’єктів за ними, дозволяючи отримати глибоке поле огляду як надзвичайно далеких, так і слабких за своєю природою популяцій галактик.

Роботизований космічний літак X-37B установив новий рекорд

Експериментальний орбітальний літак X-37B Збройних сил США побив свій рекорд. Безпілотний космічний апарат перебуває на навколоземній орбіті вже 781-й день. Про це компанія Boeing Space написала у Twitter. Наразі він виконує свою шосту місію, відому як Orbital Test Vehicle 6.

Читайте у попередньому дайджесті: NASA опублікувала дивовижні пробні зображення телескопа James Webb, а вчені показали процес утворення перших квазарів