NASA та «роскосмос» ведуть переговори про польоти на МКС, а марсохід Perseverance пошкоджено: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: Hubble сфотографував незвичайне злиття багаторукавих галактик. Космічний апарат CAPSTONE залишив навколоземну орбіту, а компанія Virgin Orbit здійснила свій перший успішний нічний запуск.

NASA та «роскосмос» ведуть переговори про перехресні польоти на МКС

Національна аерокосмічна адміністрація США (NASA) продовжує працювати з «роскосмосом» над угодою про перехресні польоти. У квітні офіційні особи програми Міжнародної космічної станції (МКС) з боку NASA заявили, що їм необхідно завершити угоду з «роскосмосом» до кінця червня, щоб російська космонавтка Анна Кікіна взяла участь у місії Crew-5 Crew Dragon на початку вересня, а американський астронавт — ймовірно, Френк Рубіо — полетів на кораблі «Союз МС-22», який стартує пізніше у вересні.

«NASA продовжує роботу над угодою з «роскосмосом», відповідно до якої ми регулярно доставлятимемо об’єднані екіпажі на Міжнародну космічну станцію на борту «Союзів» і комерційних космічних кораблів», — заявив представник NASA Джош Фінч.

CAPSTONE залишив навколоземну орбіту

Космічний апарат CAPSTONE успішно залишив навколоземну орбіту та попрямував до Місяця. Про це йдеться в офіційному повідомленні, опублікованому NASA та компанією Rocket Lab.

Зв’язка з супутника CAPSTONE (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment) та універсальної платформи Photon була запущена ракетою Electron 28 червня. У наступні дні платформа здійснила низку корекцій курсу, піднявши апогей орбіти до 1,3 млн км. Вирішальний маневр відбувся 4 липня. Таким чином, зв’язка двох апаратів досягла другої космічної швидкості, що дозволяє їм назавжди здолати земне тяжіння. Через 20 хвилин після завершення маневру CAPSTONE відокремився від Photon і продовжив самостійну подорож.

NASA повідомила про значний прогрес у розгортанні сонячної батареї Lucy

Внаслідок декількох операцій фахівцям NASA вдалося майже повністю розгорнути сонячну батарею зонда Lucy, яку заклинило. Команда місії все більше впевненюється, що їм вдасться вирішити поставлене завдання та стабілізувати апарат. Апарат отримує енергію від двох круглих сонячних панелей діаметром 7,3 м із сумарною площею поверхні понад 80 м². Під час запуску вони перебували у складеному стані, їхнє розгортання почалося після виходу зонда у космічний простір і здійснювалося за принципом віяла.

На жаль, у ході розкриття одна з панелей не змогла замкнутися. Під час подальшого розслідування інженери NASA визначили, що вона розгорнулася лише на 345°. Причиною збою стала втрата натягу в одному з тросів механізму розкриття. За оцінками інженерів, від 50 см до метру троса лишилися ненатягнутими.

Booster 7 (ліворуч) і Starship 24 (праворуч). Джерело: SpaceX/Twitter

Зображення двигунів Raptor на ракеті наступного покоління SpaceX

SpaceX поділилась у Twitter новими фотографіями, на яких видно, що компанія майже завершила встановлення 39 модернізованих двигунів Raptor, необхідних для того, щоб вперше вивести на орбіту багаторазовий корабель Starship. Двигуни встановлюються на новий його прототип під назвою Ship 24 і надважкий прискорювач Booster 7. Якщо випробування пройдуть успішно, вони будуть одночасно запущені цього літа.

NASA та SpaceX намітили нову дату запуску комерційної вантажної місії

NASA та SpaceX тепер планують не раніше 14 липня запустити комерційну місію CRS-25 для доставки вантажів на МКС. Нова цільова дата запуску враховує поточні перевірки космічного корабля Dragon, а також ремонт і заміну компонентів, які могли постраждати через вплив випарів монометилгідразину (MMH), виявлених під час випробувань на початку червня. Щоб забезпечити більш детальний огляд парашутної системи поза кораблем, команда SpaceX вирішила замінити основні парашути на цьому апараті.

США вивели на орбіту експериментальні військові супутники

Ракета Atlas V вивела на орбіту корисний вантаж для Космічних сил США в межах місії USSF-12. Він складається з супутника попередження про ракетний напад WFOV нового покоління та шести секретних експериментальних малих сателітів, об’єднаних у кільце діаметром 5 м. Вартість місії оцінюється в 1,1 млрд доларів.

Virgin Orbit здійснила перший нічний запуск

Компанія Virgin Orbit здійснила свій перший успішний нічний запуск. Під час місії Straight Up носій LauncherOne доправив на 500-кілометрову орбіту сім супутників для Космічних сил США, серед яких — апарати, призначені для вимірювання сонячного випромінювання, зонди для тестування компонентів системи GPS та кубсати, призначені для демонстрації можливості виконання розвідувальних завдань Літак-носій Cosmic Girl (переобладнаний Boeing 747) здійснив зліт із території космопорту Мохаве вранці 2 липня.

Африканські супутники пов’язані з економічним бумом

Зімбабве збирається запустити на орбіту свій перший супутник ZimSat-1 у липні чи серпні, якщо дозволить погода. Наносупутник стартує з японського наукового модуля «Кібо» — найбільшого внеску Японії в МКС. Якщо ці плани здійсняться, Зімбабве стане 14-ю африканською країною, що має присутність у космосі. Згідно з цим звітом The Economist, 20 країн Африки зараз мають космічні програми.

Це селфі зробив марсохід NASA Perseverance на 198 день своєї місії. (Джерело: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Марсохід Perseverance пошкоджено

Ровер Perseverance здійснив посадку на Червону планету в лютому 2021 року, маючи на борту, серед іншого, метеостанцію, що отримала назву Mars Environmental Dynamics Analyzer (MEDA). Цей інструмент включає в себе два датчики вітру, які вимірюють його швидкість і напрям, а також кілька інших датчиків, що передають такі показники погоди, як вологість, радіація і температура повітря.

Галька, піднята сильними поривами вітру на Марсі, пошкодила один із датчиків вітру, але MEDA все ще може вести спостереження в районі приземлення в кратері Єзеро, хоч і зі зниженою чутливістю.

Hubble виявив галактичну перлину

Космічний телескоп Hubble (NASA/ESA) сфотографував галактику CGCG 396-2 — незвичайне злиття «багаторукавих» галактик. Вона розташована приблизно в 520 млн світлових років від Чумацького Шляху в сузір’ї Оріона. Знімок зроблений у межах цивільного наукового проекту Galaxy Zoo, в ході якого сотні тисяч добровольців класифікували зоряні системи, щоб допомогти вченим вирішити проблему астрономічних масштабів — як сортувати величезні обсяги даних, генерованих роботизованими телескопами. У флоккулентній спіральній галактиці, на відміну від систем із упорядкованою спіральною структурою, спіральні «рукави» є безперервними елементами самої галактики.

Читайте також: Супутник NASA відзняв сонячне затемнення з унікальної точки з космосу, а найбільша зірка Чумацького Шляху може перетворитися на чорну діру: дайджест новин