Кометний перехоплювач ESA, китайська космічна електростанція та патч для Ingenuity: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: ESA побудує космічний перехоплювач, Китай планує експерименти по передачі енергії з космосу, Ingenuity отримає патч, а в телескоп James Webb влучив мікрометеорит.

ESA схвалило будівництво кометного перехоплювача

Європейське космічне агентство офіційно схвалило будівництво космічного апарата Comet Interceptor. Проєкт буде реалізований спільно з Японським аерокосмічним агентством. Зонд виведуть у точку Лагранжа L₂ системи Сонце-Земля на відстані 1,5 млн км від нашої планети. Там він перебуватиме в очікуванні візиту «недоторканої» комети — крижаного об’єкта з пояса Койпера чи хмари Оорта, що вперше відвідує внутрішню область Сонячної системи. Запуск місії намічено на 2029 рік.

Northrop Grumman отримала двохмільярдний контракт

Компанія Northrop Grumman повідомила про отримання контракту на суму понад 2 млрд доларів від пускового оператора ULA. За умовами угоди, вона вироблятиме понад 75 твердопаливних прискорювачів на рік, головним чином моделі GEM 63XL. Вони будуть використовуватися на ракетах Atlas V і Vulcan.

Твердопаливний прискорювач GEM 63XL. Джерело: Northrop Grumman

Така значна кількість твердопаливних прискорювачів знадобиться для забезпечення нещодавно укладеної «угоди століття» з компанією Amazon. Вона замовила в ULA 38 ракет Vulcan (а перед цим — ще дев’ять Atlas V). Ці носії потрібні для розгортання системи глобального супутникового інтернету, що проєктується компанією Kuiper.

SpaceX запустила єгипетський супутник зв’язку

Компанія SpaceX успішно вивела на задану орбіту єгипетський геостаціонарний супутник зв’язку Nilesat 301. 4,1-тонний апарат призначений для обслуговування Близького Сходу, Північної та Східної Африки, а також Судану.

Запуск спутника Nilesat 301
Запуск супутника Nilesat 301. Джерело: Stephen Marp

Для запуску Nilesat 301 використовувався перший ступінь із бортовим номером B1062. Для нього це був уже сьомий політ у космос. Після відділення ступінь здійснив успішну посадку на баржу в Атлантичному океані. Минулий запуск став 23-ю космічною місією SpaceX у 2022 році.

Китай планує збудувати космічну електростанцію

КНР збирається провести ряд випробувань із метою створення сонячних електростанцій, що могли би передавати Землю енергію з космосу. Перші тести заплановано на 2028 рік. Для них використовуватиметься супутник, що знаходиться на низькій навколоземній орбіті, здатний виробляти до 10 кВт енергії. Друга фаза випробування відбудеться 2030 року. У ній буде задіяний апарат, що знаходиться на геостаціонарній орбіті, з генеруючою потужністю 1 МВт.

У разі успіху цих тестів Китай планує створення набагато потужніших космічних електростанцій, здатних виробляти 10 МВт і 2 ГВт енергії. Їх запуск орієнтовно заплановано на 2035 і 2050 роки.

SpaceX запустить супутник Globalstar

За даними ряду джерел, у кінці червня SpaceX виведе на орбіту космічний апарат Globalstar FM15 Він стане першим супутником Globalstar, запущеним після 2013 року.

Globalstar FM15 є запасним ретранслятором другого покоління, який було збудовано ще минулого десятиліття. Він посилить наявне орбітальне угруповання компанії, що забезпечує передачу даних для супутникових телефонів, відстеження активів і застосунки інтернету речей.

Супутники системи «Бейдоу» отримають нове програмне забезпечення

Управління супутникової навігаційної системи Китаю оголосило про намір оновити програмне забезпечення 30 супутників «Бейдоу». Операція буде проведена з червня по жовтень 2022 року. Очікується, що оновлення дозволить підвищити якість і точність роботи системи.

Байден побажав Ілону Маску успіху в польоті на Місяць

Під час пресконференції у Білому домі президента США Джо Байдена запитали про його ставлення до Ілона Маска та його вплив на економіку країни. Питання було пов’язане з нещодавньою заявою мільярдера про те, що Tesla припиняє наймання робітників і скоротить штат на 10% через його дуже погане передчуття з приводу економічної ситуації. Байден відповів наступним чином: «Бажаю величезного успіху в його подорожі на Місяць». У свою чергу Маск залишив таке повідомлення у своєму твіттер-акаунті: «Дякую, містере президент».

NASA пропатчить дрон-вертоліт Ingenuity

У вертольота Ingenuity, що працює на Марсі, вийшов із ладу інклінометр — датчик, який вимірює кут нахилу апарата. Він використовується для передпольотного налаштування систем дрона перед його зльотом.

Дрон-вертолет Ingenuity
Дрон-вертоліт Ingenuity. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Для розв’язання проблеми фахівці місії завантажать на Ingenuity спеціальний патч, що дозволить використовувати дані з інших датчиків як заміну інклінометра. Після проведення тестів, які підтвердять, що оновлення працює як належить, а також покращення погодних умов Ingenuity має здійснити новий політ.

У дзеркало James Webb влучив мікрометеорит

У період із 23 по 25 травня в один із сегментів дзеркала космічного телескопа Джеймса Вебба (JWST) влучив мікрометеорит. Події такого роду були передбачені при будівництві та випробуванні космічного апарату, і за час експлуатації він уже пережив чотири влучання пилових частинок.

Основное зеркало JWST
Основне дзеркало JWST проходить випробування Землі. Зображення: NASA

Однак мікрометеорит, що вдарив по JWST цього разу, виявився помітно більшим за середньостатистичні частинки. Він завдав пошкодження, яке простежується в даних, що збираються телескопом. Водночас обсерваторія, як і раніше, здійснює спостереження на рівні, що перевищує всі технічні вимоги до місії. Тому в NASA не очікують, що влучання вплине на результати роботи JWST.

Читайте далі: перспективи IPO Starlink, альтернатива GPS і віртуальний Всесвіт.