Дзеркало James Webb пошкодив великий метеороїд

Нова потужна космічна обсерваторія NASA James Webb зіткнулася з неприємністю — мікрометеороїд вдарив по одному з 18 сегментів головного дзеркала і пошкодив його. Зіткнення змусило команду скоригувати спотворення, спричинене ударом. Однак NASA запевняє, що телескоп так само працює на рівні, який перевищує всі вимоги місії.

Не перше зіткнення

Що характерно, це не перше зіткнення James Webb із метеороїдами. Як повідомляє NASA, з моменту запуску телескоп зіткнувся як мінімум із чотирма різними дрібними космічними каменями. Однак у порівнянні з останнім зіткненням, ті камінці були набагато менші за розмірами.

Космічний телескоп James Webb. Джерело: NASA

Мікрометеороїд зазвичай є невеликим фрагментом астероїда, що менше за піщинку, розміром від 10 мкм до 2 мм. Проте останній був більшим, ніж ті, до яких готувалася агенція. Розмір каменю не уточнюється. NASA визнає, що удар, що стався між 23 та 25 травня, спричинив невеликий, але помітний дефект, й інженери продовжують аналізувати наслідки удару.

Конструкція JWST створювалась так, щоб протидіяти зіткненням з крихітними космічними частинками за час свого терміну служби. Дзеркала були вкриті тонким захисним шаром золота, щоб витримувати удари крихітного космічного сміття. Наземні випробування не розраховували, що телескоп зіткнеться з більшими метеороїдами. Проте це не стало повною несподіванкою.

Основне дзеркало JWST
Основне дзеркало JWST проходить випробування на Землі

«Ми знали, що WEBB зіткнеться з суворим космічним середовищем, яке включає жорстке ультрафіолетове випромінювання і заряджені частинки Сонця, космічні промені з екзотичних джерел у Галактиці та випадкові удари мікрометеороїдами», — пояснює технічний фахівець Пол Гейтнер.

Складнощі з James Webb

Космічний телескоп James Webb, або JWST, є найпотужнішою обсерваторією нового покоління. Він призначений для того, щоб детально розглянути найдальші куточки Всесвіту та зазирнути в минуле зір та галактик, що утворилися в перші кілька мільйонів років після Великого вибуху. NASA витратила майже 10 млрд доларів на його будівництво, а збирали його протягом двох десятиліть. Наприкінці 2021 року телескоп нарешті був відправлений у космос, де він пройшов надзвичайно складний процес розгортання, перш ніж досяг кінцевого пункту в точці Лагранжа L2.

Інженери вже відрегулювали пошкоджене дзеркало, щоб компенсувати спотворення даних. Водночас NASA попереджає, що повністю нейтралізувати вплив удару не вдалося.

Нагадаємо, що раніше корпус зонда Parker отримав пробоїну на швидкості 644 тисяч км/год.