Четвертий не зайвий: астрономи знайшли екзопланету в потрійній системі

Європейські астрономи повідомили про виявлення екзопланети, що входить до складу вельми незвичайної потрійної системи HIP 81208. Вона складається з блакитного гіганта, а також червоного та коричневого карликів.

Зоряна система HIP 81208. Джерело: ESO/A. Chomez et al.

HIP 81208 розташована на відстані 485 світлових років від Землі. Це дуже молода зоряна система. Її вік оцінюється всього в 17 млн років, вона входить до складу однієї з підгруп зоряної асоціації Скорпіона — Центавра.

Головний компонент системи являє собою зорю спектрального класу B (на представленому знімку він позначений літерою А). Донедавна астрономам було відомо про два об’єкти, що обертаються навколо неї — коричневого та червоного карликів (вони позначені буквами В і С). Орбіта коричневого карлика проходить на відстані 54 а. о. від центрального світила, його маса перевершує масу Юпітера в 67 разів. Орбіта червоного карлика проходить далі, на відстані 234 а. о. від центру системи.

Але тепер стало відомо, що HIP 81208 є домівкою принаймні ще для одного об’єкта. Він був виявлений методом прямого спостереження. Його знайшли на знімку, зробленому за допомогою змонтованого на Дуже Великому телескопі приймача SPHERE. На представленій світлині цей об’єкт позначений буквами Сb.

Знайдене тіло обертається навколо червоного карлика. За оцінками дослідників, його маса перевищує масу Юпітера приблизно в 15 разів. Отже, це або коричневий карлик, або дуже масивний газовий гігант. За словами дослідників, вони мають намір продовжити спостереження цієї вельми незвичайної системи з метою точнішого визначення характеристик об’єктів, що входять до неї, а також пошуку інших тіл, які поки що вислизають від їхнього погляду.