Чи знаєте ви? 12 цікавих фактів про Юпітер

Добірка з 12 цікавих фактів про найбільшу планету Сонячної системи

1. Юпітер є найбільшою планетою Сонячної системи. Його екваторіальний діаметр становить 140 тис. км, що в 11 разів більше за діаметр Землі. Маса Юпітера перевищує земну в 317 разів.
  2. Юпітер — газовий гігант. Переважно він складається з водню та гелію, у нього немає твердої поверхні. Середня густина планети становить 1,3 г/см³, що лише на третину більше за густину води.
  3. З зануренням у юпітеріанські глибини температура та тиск збільшуються, і водень поступово змінює свій стан від газу до рідини. Розрахунки показують, що при тиску близько мільйона атмосфер він набуває властивостей металу. За припущеннями вчених, під шаром такого металевого водню має бути кам’яне ядро.

1. Згідно з популярною хибною думкою, Юпітер є «невдалою зорею». Але це не так. Щоб стати хоча б коричневим карликом, він мав би важити приблизно у 12,5 разів більше, ніж зараз, а щоб у надрах газового гіганту запустилися постійні реакції термоядерного синтезу на основі водню, йому потрібно бути приблизно у 80 разів масивнішим.
  2. Юпітер має численне супутникове сімейство, яке часто називають «Сонячною системою в мініатюрі». Наразі астрономам відомо про 80 супунтиків планети.
  3. У Юпітера також є тьмяна кільцева система. Здебільшого його кільця складаються з темних частинок пилу, вибитих метеоритами з поверхні зовнішніх супутників планети.

7. Найвідоміший об’єкт Юпітера зветься «Велика Червона Пляма». Це величезний шторм антициклонічного характеру, який вирує в атмосфері планети вже кілька століть. Вважається, що першим його помітив Джованні Кассіні (Giovanni Cassini) ще 1665 році. Незважаючи на те, що за останні 100 років цей шторм помітно зменшився в розмірах, його велика вісь все ще перевершує діаметр Землі.

8. Юпітер випромінює приблизно на 60% більше енергії, ніж отримує від Сонця. Астрономи припускають, що додаткова енергія виділяється за рахунок поступового стиснення планети під дією власної гравітації.

9. Юпітер має найбільшу магнітосферу серед усіх планет Сонячної системи та найпотужніші радіаційні пояси, які становлять серйозну загрозу для всіх космічних апаратів, які відвідують околиці газового гіганта. Наприклад, щоб захистити електроніку зонда Juno від юпітеріанської радіації, інженери помістили її в титановий куб зі стінами завтовшки 1 см.

1. Юпітер — єдина планета Сонячної системи, у якої загальний центр мас із Сонцем виходить за межі світила (іноді приблизно на 7% його радіуса).
  2. Юпітеріанська гравітація серйозно впливає на всю Сонячну систему. Наприклад, Юпітер постійно збурює орбіти комет, а часом захоплює їх та робить своїми супутниками. Найбільш відомий подібний випадок стався у 1994 році. Тоді астрономи з усього світу змогли побачити бомбардування газового гіганта уламками, захопленої його гравітаційним полем, комети Шумейкерів-Леві 9 (Shoemaker-Levy 9).
  3. Космічні апарати, які прямують у зовнішню частину Сонячної системи, використовують Юпітер як «трамплін». Гравітаційний маневр в околицях планети дозволяє досягти значного збільшення швидкості та скоротити час перельоту до цілі. Свого часу «послугами» газового гіганта користувалися місії Voyager, Ulysses, Cassini та New Horizons.