NASA почала приймати заявки на утилізацію МКС

NASA почала приймання пропозицій від американської промисловості на створення космічного корабля USDV (U.S. Deorbit Vehicle). Він буде залучений для зведення МКС з орбіти.

МКС
Міжнародна космічна станція (МКС) на орбіті Землі на висоті 400 км над поверхнею. Джерело: NASA

Після початку широкомасштабної російської агресії проти України, доля МКС перетворилася із суто наукового на політичне питання. У перші місяці вторгнення росія активно намагалася використати станцію для шантажу, погрожуючи після 2024 року піти зі станції і чи то відстикувати, чи то законсервувати свій сегмент.

Однак блеф не спрацював. Досить швидко стало зрозуміло, що якщо росія реалізує свої погрози, вона фактично поховає свою пілотовану космонавтику. Без МКС і «Союзам», і «Прогресам» буде банально нікуди літати. З урахуванням нинішнього стану своєї космічної індустрії, РФ не в змозі створити нову станцію в якісь осяжні терміни. Тому через деякий час вона повідомила про те, що залишиться на МКС щонайменше до 2028 року. Зі свого боку NASA, ESA та JAXA мають намір продовжити експлуатацію станції до кінця 2030 року.

Однак, хоча наразі МКС нічого не загрожує, ситуація, що склалася, призвела до того, що NASA вирішила підстрахуватися й розробити план зі зведення станції з орбіти, коли буде ухвалено рішення її затопити. Спочатку для цього передбачалося використовувати кораблі «Прогрес». Але в умовах, коли росія в будь-який момент може відновити шантаж, NASA вирішила створити власний корабель, який зможе самостійно вирішити це завдання.

Першим кроком у цьому напрямі став проєкт бюджету NASA на 2024 рік, у якій було вперше закладено витрати на будівництво такого апарата. Автори документа пропонують виділити 180 млн доларів на початок робіт з його розробки. Тепер же NASA офіційно почала приймання заявок на створення орбітального тягача.

Наразі невідомо, які саме компанії можуть поборотися за контракт на будівництво USDV. Також занадто рано говорити про його конструкцію. Це може бути як абсолютно новий космічний корабель, так і модифікація якогось уже наявного апарата. Але очевидно, що розробка, випробування та сертифікація USDV займе роки. Саме тому NASA вирішила зайнятися вирішенням цього питання вже зараз, поки є великий запас часу.

За матеріалами https://blogs.nasa.gov