Новонароджена планета у газопиловому диску

Астрономи побачили екзопланету на стадії її формування, хоча вона все ще перебуває у протопланетному диску. У точках Лагранжа поблизу неї присутня велика кількість пилу.

Новонароджена планета у протопланетному диску
Планета у протопланетному диску. Джерело: Scitechdaily.com

Як знайти планету в газопиловому диску

Планети утворюються з газопилових дисків навколо молодих зір. Зараз у цьому мало хто сумнівається. Астрономи бачили молоді планетні системи, бачили й самі диски. Але ось планети всередині протопланетних хмар досі не вдавалося надійно ідентифікувати.

Вчені неодноразово помічали всередині дисків ущільнення, які рухалися по орбіті навколо зорі. І зазвичай, усі минулі новини, які стосуються відкриття новонароджених планет, насправді означали виявлення подібних згущень.

Проблема лише в тім, що ці утворення насправді можуть виявитися зовсім не твердими тілами, а, наприклад, турбулентностями. Але центри астрофізики Гарвардського та Смітсонівського університетів запропонували спосіб, як точно ідентифікувати новонароджену планету.

Новонароджена планета

Вчені досліджували зорю LkCa 15, що розташована на відстані 518 світлових років від нас у сузір’ї Тельця. Раніше масив радіотелескопів ALMA підтвердив наявність у неї газопилового диска. Астрономи поглиблено вивчали дані, отримані цим інструментом, і помітили два невеликих утворення.

Вони являли собою згущення попереду і довгий «хвіст» позаду нього. Обидва вони перебували на одній і тій самі орбіті радіусом у 42 а. о. і кут між ними складав 120 градусів.

Якби на цій орбіті навколо LkCa 15 розташовувалась планета, то у вказаних точках мали б бути її точки Лагранжа L4 та L5. У них сили тяжіння самого об’єкта та зорі урівноважують одна одну, тому тут можуть накопичуватися тверді тіла.

Дослідники перевірили математичні моделі, й вони підтвердили, що саме таким має бути пил, що накопичується в точках Лагранжа. Сама ж новонароджена планета являє собою великий «нептун» віком від одного до трьох мільйонів років.

Цей метод цінний тим, що ніщо, крім планети, не може утворювати подібну комбінацію ущільнень. І помилитися з ідентифікацією планети тут просто неможливо. Тому вчені пропонують пошукати подібні патерни і в інших протопланетних дисках.