Фото дня: протопланетний диск навколо молодої зорі AS 209

Новини астрономії, астрофізики та космології Фото космосу

Представлене зображення отримане комплексом радіотелескопів ALMA (Atacama Large Millimeter Array) у межках проєкту DSHARP (Disk Substructures at High Angular Resolution Project). На ньому представлений протопланетний диск навколо зорі AS 209, розташованої в сузір’ї Змієносця на відстані 410 світлових років від Сонця.

Протопланетний диск навколо AS 209. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), S. Andrews et al.; NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

Ця зоря дуже молода – її вік не перевищує мільйона років. Завдяки вдалому розташуванню (ми бачимо систему майже «плиском») та відносної близькості до Землі вона є об’єктом підвищеної уваги з боку астрономів. ALMA й раніше знімкував протопланетний диск AS 209, проте нові знімки мають більш високу деталізацію та дозволяють побачити раніше невідомі деталі.

Зображення ALMA демонструють безліч концентричних кілець усередині протопланетного диска AS 209. На думку астрономів, проміжки між ними можуть вказувати на те, що в них пролягають орбіти масивних планет, які недавно сформувалися. Їхня гравітація виштовхує речовину диска на зовнішні краї проміжків. Тому кільця стають ще чіткіше окресленими.

Відповідно до загальноприйнятої моделі, пил у протопланетних дисках злипається у зерна, ті — у «бруківки», а вони, нарешті — у планетезималі. Ця теорія, однак, має одне слабке місце. Як тільки планетезималь досягне певної маси, динаміка диска повинна призвести до того, що вона спрямується до материнської зорі та впаде на неї ще до того, як встигне сформуватися повноцінна планета.

Результати програми DSHARP здатні допомогти розв`язати цю проблему. Останні дані ALMA свідчать, що підструктури диска, найімовірніше, обурюють цю динаміку та забезпечують створення «тихих гаваней», у яких молоді планетезималі можуть у відносно спокійному стані набирати масу. Це також означає, що процес формування планет у протопланетних дисках може протікати швидше, ніж раніше.