Творці потонулого батискафа «Титан» хочуть збудувати домівку на Венері, а ESA задумалося, як колоністам випрати білизну на Місяці: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: аналітики NASA оцінили, як руйнування Каховської греблі вплинуло на сільське господарство; вчені отримали сигнал від Voyager 2, а ми розповідаємо, як українська команда ракетомоделістів готувалася до міжнародних змагань у США.

Кожен, хто перестає вчитися, старішає — неважливо, в 20 або 80 років. А будь-хто інший, хто продовжує вчитися, лишається молодим. Найголовніше в житті — це зберегти мозок молодим.

— Генрі Форд

Брудна спідня білизна може стати проблемою для колоністів на Місяці

Європейське космічне агентство (ESA) виявило зацікавленість у дослідженні, спрямованому на подолання проблеми смороду, який накопичується у білизні астронавтів. Цей проєкт має на меті збереження внутрішньої частини скафандрів чистою для майбутніх місій Artemis, адже в умовах проживання на Місяці чи в космічному кораблі регулярне прання скафандрів виявляється непрактичним. Сам цей процес досить складний. При цьому забруднення, що виникають, можуть становити проблему, особливо коли скафандр використовується почергово кількома астронавтами.

Наразі в конструкції скафандрів застосовують антимікробні матеріали — такі, як срібло та мідь. Але ESA вказує на можливість подразнення шкіри астронавтів, перенесення інфекцій, а також на характерні потьмяніння екіпірування під час регулярного використання. У межах ширшого проєкту під назвою «Текстиль для дослідження планет» (PExTEx) Австрійський космічний форум взяв на себе відповідальність за реалізацію задуму «Біоцидна технологія покриття для зменшення мікробної активності» (BACTeRMA). Щоб усунути цю проблему, вчені, що працюють над проєктом BACTeRMA, досліджують хімічні сполуки, відомі як вторинні метаболіти, що виробляються мікробами для самозахисту. Деякі з цих сполук мають антибіотичні властивості.

Voyager 2 живий: NASA отримала сигнал із міжзоряного простору

Мережі далекого космічного зв’язку NASA (DSN) вдалося перехопити сигнал від зонда Voyager 2, що перебуває в міжзоряному просторі. Він підтверджує, що земний посланець зберігає працездатність і продовжує пересилати інформацію. 21 липня 2023 року NASA втратила зв’язок із ним. Це сталося через набір переданих йому команд, одна з яких виявилася помилковою. Виконавши її, апарат змінив свою орієнтацію, і його антена відхилилася на два градуси від напрямку на Землю. Цього виявилося достатньо, щоб Voyager 2 втратив можливість як приймати команди, так і передавати зібрану інформацію.

Космічний апарат має вбудований запобіжник саме на випадок виникнення такої ситуації. Він запрограмований періодично «скидати» свою орієнтацію, щоб його антена завжди лишалася спрямована в бік Землі. Проблема в тому, що наступне подібне скидання відбудеться 15 жовтня. У цій ситуації NASA вирішила спробувати скоротити період очікування та використати Мережу далекого космічного зв’язку, щоб почути апарат. Для цього був залучений комплекс антен у Канберрі. На даний момент це єдина станція на Землі, здатна підтримувати зв’язок із зондом, що перебуває на відстані майже 20 млрд км.

Дослідник металевого астероїда отримав гігантські сонячні батареї

Фахівці Космічного центру ім. Кеннеді успішно встановили сонячні батареї на зонд Psyche. Ця операція стала одним із останніх кроків на шляху до запланованого на жовтень запуску апарата. Його метою є астероїд Психея, що вирізняється високим вмістом металів (заліза та нікелю). Згідно з популярною гіпотезою, він являє собою уламок ядра протопланети, що загинула на початку формування Сонячної системи.

Орбіта Психеї пролягає на відстані 430 млн км від Сонця. Це майже втричі більше, ніж відстань між Сонцем і Землею. З цієї причини околиць астероїда досягає в десять разів менше сонячного світла, ніж нашої планети. Тому конструкторам довелося оснастити Psyche вельми солідними фотогальванічними панелями, сумарна площа поверхні яких становить 75 м². Це найбільші сонячні батареї, коли-небудь побудовані Лабораторією реактивного руху NASA. Отримана ними енергія використовуватиметься для того, щоб перетворювати паливо (інертний газ ксенон) на плазму, а потім прискорювати її в електричному полі, створюючи слабку, але безперервну реактивну тягу, яку можна підтримувати роками. Завдяки відсутності атмосферного опору під час своєї подорожі Поясом астероїдів космічний апарат розганятиметься відносно Землі до швидкості близько 200 тис. км/год.

Останній «український» Antares успішно досяг орбіти

В ніч з 1 на 2 серпня американська ракета Antares успішно стартувала в космос. Вона вивела на орбіту корабель Cygnus, який доправить вантаж на МКС. Цей старт став останнім для версії носія, що використовувала перший ступінь, побудований в Україні. Місія має назву NG-19 і є частиною програми комерційних службових місій, яку NASA реалізує разом із кількома компаніями. Вантажний корабель Cygnus везе на космічну станцію 3700 кг різноманітних припасів і допоміжних матеріалів. Цього разу він отримав власне ім’я Laurel Clark — на честь астронавтки, яка загинула у катастрофі шатла Columbia.

Однак для України у цій місії важливе інше. Це остання ракета Antares серії 230. Саме на них використовувалися ступені, збудовані на українському підприємстві «Південний машинобудівний завод», яке розташоване у Дніпрі. Наша країна багато років була надійним партнером Northrop Grumman у створенні цих ракет, однак широкомасштабне вторгнення росії зробило виробництво ступенів неможливим.

Супутники NASA: як руйнування Каховської греблі вплинуло на сільське господарство

Команда NASA Harvest за допомогою супутників стежить, як розвивається ситуація на півдні України. Після руйнування Каховської ГЕС обміліли канали, й разом із тим виникла загроза для полів. Наразі катастрофічних наслідків не спостерігається. Проте вода вже не надходить до чотирьох основних зрошувальних каналів, які брали її з цієї водойми. Вона просто не потрапляє у водозабори. Зараз фахівці NASA Harvest вивчають, як це вплине на сільське господарство у регіоні. Ця робота є частиною значно більшого дослідження, мета якого — зрозуміти, як вторгнення росії вплинуло на рослинництво в Україні.

Природна екосистема Запорізької, Херсонської та півдня Дніпропетровської областей являє собою напівсухий степ. За літо тут зазвичай випадає від 100 до 120 мм опадів. Цього замало для вирощування зернових, кукурудзи, соняшників, кавунів і помідорів. Проте з 1960-х років тут збудована мережа каналів загальною довжиною 12 тис. км, які забезпечують водою 500 тис. гектарів полів. Однак тепер усі вони порожні, й Міністерство аграрної політики України попереджає про загрозу опустелювання кількох мільйонів гектарів, починаючи з 2024 року.

Галактика NGC 6822 (знімок James Webb). Джерело: ESA

Космічний телескоп James Webb (JWST) зазнімкував неправильну галактику NGC 6822. Знімок демонструє розподіл пилу всередині неї. NGC 6822 є одним із найближчих сусідів Чумацького Шляху — вона розташована від нього на відстані 1,5 млн світлових років. Галактика вирізняється дуже низькою металевістю (вмістом елементів, важчих за водень і гелій), що робить її ідеальною природною лабораторією для дослідження процесів, які відбувались у ранньому Всесвіті. Серед них — еволюція зір і життєвий цикл міжзоряного пилу.

Цікава цифра: домівка на Венері для 1000 людей

Humans2Venus
Humans2Venus має намір створити колонію на Венері до 2050 року

Один із надзвичайно амбітних проєктів зараз готує стартап Humans2Venus. Це дослідницька група, створена Гільєрмо Зонлейном — співзасновником компанії OceanGate, батискаф «Титан» якої трагічно затонув під час занурення до сумнозвісного «Титаніка». Цей проєкт має за мету створити колонію, здатну плавати над поверхнею Венери — найгарячішої планети Сонячної системи. Зонлейн висловлює надію, що до 2050 року вдасться створити там домівку для 1000 людей.

Венера, хоч іноді й називається близнючкою Землі, насправді дуже ворожа. Її густа вуглекислотна атмосфера створює потужний парниковий ефект. У результаті температура на поверхні досягає пекельних 475° за Цельсієм. Якщо Венера — сестра Землі, то дуже зла й небезпечна, неначе агресивний сусід України з північного сходу.

Переможці

Українська команда ракетомоделістів не тільки взяла участь у міжнародних змаганнях у США, а й виборола на них 14 медалей. Навіть війна не змогла завадити українцям займатися ракетомоделюванням. Про те, як їм це вдалося, розповідає наш автор Олександр Бурлака, який поспілкувався з командою.

Цього тижня Національній аерокосмічній адміністрації США (NASA) виповнилося 65 років. Її робота пов’язана з низкою міфів і помилкових уявлень. І один із них полягає в тому, що організація володіє якимось воістину «космічним» бюджетом, який дає їй змогу робити все, що заманеться. На жаль, в реальності все зовсім не так. Наш журналіст Микита Литвинов розкриває секрет, який же насправді бюджет NASA. І насамкінець пропонуємо вам наш новий матеріал, присвячений екології. Цього разу ви дізнаєтеся про п’ять важливих технологій для захисту навколишнього середовища, що з’явилися на світ завдяки досягненням космічної ери.

Читайте у попередньому дайджесті: Amazon планує конкурувати зі Starlink, а NASA профінансує розробку перспективних місячних технологій: дайджест новин