рогозін погрожує ESA через відмову співпрацювати в межах місії ExoMars, а Rocket Lab вивела на орбіту американський супутник-шпигун: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин на сніданок: японський стартап продемонструє можливості нового робота-маніпулятора на борту МКС. James Webb сфотографував Юпітер, а ми розповідаємо, що таке супермісяць.

Росія погрожує європейському маніпулятору МКС після відмови від ExoMars

Європейське космічне агентство (ESA) офіційно припинило співпрацю з Росією щодо місії ExoMars. Ця заява викликала різку реакцію глави «роскосмосу» Дмітрія Рогозіна. У повідомленні в соціальній мережі Telegram він звинуватив голову ESA Йозефа Ашбахера в «саботажі» спільного проєкту ExoMars. Також він пообіцяв домогтися повернення посадкової платформи «Казачок», яка на момент призупинення співпраці знаходилася в Європі. Рогозін також дав вказівку російським космонавтам на Міжнародній космічній станції (МКС) припинити роботи з європейським маніпулятором ERA, що є частиною модуля «Наука» і все ще перебуває в експлуатації.

Rocket Lab запустила на орбіту американський супутник-шпигун

Ракета-носій Electron компанії Rocket Lab доставила на орбіту ще один космічний апарат NROL-162 для Національного розвідувального управління США (NRO), що керує національним парком супутників-шпигунів. NROL-162 є спільним проектом NRO та Міністерства оборони Австралії (AUS DoD).

Японський стартап продемонструє робота-маніпулятора на борту МКС

Nanoracks і токійський космічний стартап Gitai об’єднуються для другої демонстрації нової технологічної розробки на МКС.

Японський стартап Gitai планує наступного року вперше продемонструвати можливості робота-маніпулятора на борту орбітального комплекса.

Компанії тестуватимуть автономну роботизовану систему Gitai, що отримала позначення S2. Вона працюватиме за межами шлюзу Nanoracks Bishop Airlock. Це перший комерційний шлюз, пристикований до МКС. Минулого року Gitai завершила першу демонстрацію автономної роботизованої руки S1 у шлюзовій камері. За допомогою робота екіпаж виконував складання конструкцій і панелей, а також керував кабелями та перемикачами.

Дебютний пуск Vega-C завершився успіхом

13 липня з космодрому Куру у Французькій Гвіані відбувся пуск нової ракети Vega-C. Він завершився успіхом. Носій вивів на задані орбіти корисне навантаження — сім супутників.

Vega-C відрізняється від базової версії наявністю потужніших двигунів на першому та другому ступенях. Верхній ступінь також був модернізований, зокрема, отримавши великі паливні баки. Все це дозволило збільшити вантажопідйомність носія до 2,3 тонн на 700-кілометрову полярну орбіту. Сама ракета також «підросла»: її висота становить 35 м, діаметр — 3,4 м, маса (у заправленому стані) — 210 тонн.

Китай запустив супутник-ретранслятор даних на геостаціонарну орбіту

Супутник «Тяньлянь II-03» був запущений ракетою-носієм «Чанчжен-3B». Він являє собою китайський космічний апарат для ретрансляції даних 2Gen GEO та TT&C (телеметрія, стеження та управління), які будуть використовуватися пілотованими космічними кораблями та супутниками на низьких і середніх орбітах.

Знімки Юпітера, зроблені космічним телескопом James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

James Webb зазнімкував Юпітер

12 липня NASA опублікувала довгоочікувані перші знімки, зроблені телескопом James Webb (JWST). Вони демонструють далекі галактики, туманності та регіони активного зореутворення. Але, як виявилося, новий інструмент уже встиг зазнімкувати значно ближчий до Землі об’єкт — Юпітер. JWST отримав два портрети газового гіганта у ближньому інфрачервоному діапазоні. Вони були зроблені камерою NIRCam із використанням фільтрів, центрованих на довжину хвилі 2,12 мкм та 3,23 мкм. Час витримки становив 75 секунд.

Що таке супермісяць (стаття)

13 липня мешканці Землі вчергове спостерігатимуть супермісяць. Тож розберімося, чому в цьому явищі немає нічого страшного і навіть незвичайного.

Супермісяцем називають таку конфігурацію небесних тіл, коли під час повні Місяць перебуває близько до Землі, й через це виглядає більшим, ніж зазвичай. Аби зрозуміти, чому це стається не під час кожної повні, треба розібратись із синодичним і сидеричним періодами обертання нашого природного супутника.

Читайте у попередньому дайджесті: Японія хоче створити космічну базу зі штучною гравітацією, а вчені шукають міжзоряну нафту: дайджест новин