Дебютний пуск Vega-C завершився успіхом

13 липня з космодрому Куру у Французькій Гвіані відбувся пуск нової ракети Vega-C. Він завершився успіхом. Носій успішно вивів на задані орбіти корисне навантаження сім супутників.

Технічне влаштування ракети Vega-C

Vega-C є модифікацією легкої ракети Vega, що призначена для виведення вантажів на полярні та низькі навколоземні орбіти. Вона має чотириступеневу конструкцію. Перші три ступені носія оснащені твердопаливними двигунами, четвертий (AVUM+) є рідинним. На ньому встановлений силовий агрегат РД-843, який розроблений ДП «КБ Південне» та серійно виробляється ДП «ПО Південний машинобудівний завод». Його відмінністю є можливість багаторазового запуску під час польоту. Завдяки цьому Vega може забезпечувати розведення супутників із різних орбіт. Після завершення місії AVUM+ зводиться з орбіти для того, щоб уникнути його перетворення на фрагмент космічного сміття.

Технічне влаштування ракети Vega-C. Джерело: ESA

Vega-C відрізняється від базової версії наявністю потужніших двигунів на першому і другому ступені. Верхній ступінь також був модернізований, зокрема отримавши великі паливні баки. Все це дозволило збільшити вантажопідйомність ракети до 2,3 тонни на 700-кілометрову полярну орбіту. Сама ракета також «підросла»: її висота становить 35 м, діаметр 3,4 м, маса (у заправленому стані) 210 тонн.

Перший пуск Vega-C

Дебютний пуск Vega-C відбувся 13 липня. Твердопаливні ступені носія відпрацювали у штатному режимі, вивівши AVUM+ з корисним навантаженням на суборбітальну траєкторію. Надалі він виконав п’ять маневрів, які забезпечили розміщення корисного навантаження по заданих орбітах.

Супутник LARES-2. Джерело: ESA

У межах своєї першої місії Vega-C відправила у космос сім супутників. Головним вантажем був італійський апарат LARES-2. Його точне положення на орбіті відстежуватиметься за допомогою лазерів із наземних станцій. Метою місії є вимірювання спотворення простору-часу, викликаного обертанням Землі (прецесії Лензе Тіррінга).

Попутними вантажами місії стали шість експериментальних кубсатів, наданих Італією, Францією та Словенією. На апарати покладені різні завдання. Так, супутник Greencube здійснить експеримент із вирощування рослин в умовах мікрогравітації, а апарат Trisat-R вивчатиме вплив радіаційних поясів Землі на бортову електроніку.

Нагадаємо, що недавно ESA перенесло на початок 2023 року дебютний пуск важкої ракети Ariane 6.