Супутники NASA: як руйнування Каховської греблі вплинуло на сільське господарство

Команда NASA Harvest за допомогою супутників стежить, як розвивається ситуація на півдні України. Після руйнування Каховської ГЕС обміліли канали, а разом із тим виникла загроза для полів. Проте наразі катастрофічних наслідків не спостерігається.

Каховське водосховище та поля на південь від нього 17 травня
Каховське водосховище та поля на південь від нього 17 травня. Джерело: scitechdaily.com

Наслідки руйнування ГЕС на супутникових знімках

Консорціум науковців NASA Harvest, який за допомогою супутників спостерігає за станом сільського господарства по всій планеті, з занепокоєнням стежить, як розвивається ситуація на півдні України. Після того, як 6 червня росіяни зруйнували греблю Каховської ГЕС, водосховище, розташоване вище за течією, перестало існувати.

Вода вже не надходить до чотирьох основних зрошувальних каналів, які брали її з цієї водойми. Вона просто не потрапляє у водозабори. Зараз фахівці NASA Harvest вивчають, як це вплине на сільське господарство у регіоні. Ця робота є частиною значно більшого дослідження, мета якого — зрозуміти, як вторгнення росії вплинуло на рослинництво в Україні.

Каховське водосховище та поля на південь від нього 18 червня
Каховське водосховище та поля на південь від нього 18 червня. Джерело: scitechdaily.com

Відповідно до вже опублікованих даних, водозабори всіх чотирьох каналів порожні майже від самого моменту теракту. Проте вони повністю не пересохли завдяки тому, що навесні та у червні тут падали рясні дощі.

Можливе опустелювання

Природна екосистема Запорізької, Херсонської та півдня Дніпропетровської областей являє собою напівсухий степ. За літо тут зазвичай випадає від 100 до 120 мм опадів. Цього замало для вирощування зернових, кукурудзи, соняшників, кавунів і помідорів. Проте з 1960-х років тут збудована мережа каналів загальною довжиною 12 тис. км, які забезпечують водою 500 тис. гектарів полів.

Водозабори. Джерело
Водозабори. Джерело: scitechdaily.com

Однак тепер усі вони порожні, й Міністерство аграрної політики України попереджає про загрозу опустелювання кількох мільйонів гектарів, починаючи з 2024 року. NASA Harvest поки не робить остаточних висновків із цього приводуь. Вчені порівнюють знімки Каховського водосховища, зроблені 7 червня 2022 року супутником Landsat 8, з аналогічними світлинами від 18 червня 2023-го (авторства супутника Landsat 9) і констатують, що так, воно спорожніло.

Світлини NASA Harvest також підтвердили, що водозабори сухі. Проте науковці закликають не панікувати з приводу того, що поля, які потрапили на ці світлини, набули коричневого кольору. Це всього лише результат того, що з них прибрали озимину.

Водосховище та канали
Водосховище та канали. Джерело: scitechdaily.com

Консорціум використовує спеціалізовані інструменти GIMMS Global Agricultural Monitoring і AGMET EO Indicator dashboard, які дозволяють оцінити стан рослин за тим, наскільки вони зелені. Станом на початок липня вони не показували значних відхилень.

Проте NASA Harvest зазначають, що небезпека для тих сільськогосподарських культур, які збиратимуться в кінці літа — на початку осені, все ж існує. Наприкінці червня вони спрогнозували, що врожай пшениці в Україні цього літа становитиме 25 млн тонн. Це на 2 млн тонн менше, ніж у середньому збирали в державі протягом останніх п’яти років.

За матеріалами scitechdaily.com.