«Космічні» гроші. Який насправді бюджет NASA?

29 липня 1958 року Дуайт Ейзенгавер підписав Національний закон про аеронавтику та космос. Цей документ повідомив про створення організації, на яку було покладено завдання займатися контролюванням усієї діяльності, пов’язаної з освоєнням космічного простору, за винятком питань національної безпеки. Ця організація отримала назву NASA (National Aeronautics and Space Administration). Вона розпочала роботу 11 жовтня 1958 року.

Через 65 років NASA є однією з найвідоміших (а цілком можливо, що й найвідомішою) і найпопулярніших організацій — причому не лише у США, але й в усьому світі. У наші дні складно знайти людину, яка б не чула хоч щось про її діяльність і досягнення.

Водночас робота NASA пов’язана з низкою міфів і помилок. І один із них полягає в тому, що організація володіє якимось воістину «космічним» бюджетом, який дає їй змогу робити все, що заманеться. На жаль, в реальності все зовсім не так.

Як формується бюджет NASA

Почнемо з того, як саме формується бюджет NASA. На початку кожного року чинна американська адміністрація публікує так званий бюджетний запит із пропозиціями щодо структури витрат уряду на наступний фінансовий рік. До нього, зокрема, належать і витрати на підтримку діяльності NASA.

Однак це лише перший етап. Бюджетний запит, по суті, є лише загальною рекомендацією, бо за виділення грошей у США відповідає не Білий дім, а Конгрес. Саме він ухвалює закони про асигнування. Після надходження бюджетного запиту різні комітети в Палаті представників і Сенаті розглядають документ і вирішують підтримати пропозицію Білого дому або ж змінити суму за якимось із пунктів витрат. Вона може бути як збільшена, так і зменшена. Також законодавці можуть вносити власні пропозиції та виділяти гроші на статті, яких не було в запиті.

В історії NASA неодноразово траплялися ситуації, коли в такий спосіб Конгрес «рятував» космічні проєкти, які не хотів фінансувати Білий дім. Як приклад можна навести космічний телескоп Roman. Водночас Конгрес може й закрити фінансування будь-якої космічної програми через її дорожнечу. Саме така доля свого часу мало не спіткала МКС. 1993 року Палата представників провела голосування з питання подальшого фінансування станції. На її підтримку висловилося 216 конгресменів, за закриття проголосувало 215. Тобто долю орбітального форпосту людства визначив лише один голос.

Усе вищеописане зазвичай супроводжується активними дебатами між представниками демократичної та республіканської партії. Величезну роль в ухваленні рішень відіграє й лобіювання з боку різноманітних компаній і окремих штатів США, які прагнуть домогтися виділення коштів на вигідні для них проєкти. Зрештою, Палата представників і Сенат готують власні варіанти проєкту бюджету. Потім вони поєднуються в єдиний законопроєкт, за яким проводиться голосування. В разі схвалення документ надсилається на підпис президенту.

У теорії, в разі незгоди з законопроєктом американський президент може накласти на нього вето. Але його можна подолати голосуванням у Конгресі. Саме тому процедура затвердження бюджету NASA часто займає так багато часу.

Також варто зазначити, що якщо Конгресу не вдається домовитися про бюджет у визначений термін до початку нового фінансового року, це призводить до так званого шатдауну уряду, який, зокрема, поширюється і на NASA. На час шатдауну велика частина співробітників організації йде в неоплачувану відпустку. У цей період аерокосмічна адміністрація продовжує працювати лише над критично важливими місіями.

Реальний бюджет NASA

Тепер поговоримо про сам бюджет NASA. Опитування громадської думки регулярно показують: більшість громадян США вважає, що космічне відомство країни розпоряджається величезними сумами. Так, опитування, проведене 2018 року, видало середню оцінку в 6,4% від обсягу всього федерального бюджету. На жаль, у реальності організація може лише мріяти про такі гроші.

То скільки ж грошей у розпорядженні NASA? У 2023 році її бюджет становив 25,4 млрд доларів. Це менше ніж 0,5% від усіх витрат американського кошторису. Для порівняння: витрати на оборону склали 816,7 млрд доларів. Тож на кожен долар, виданий на космонавтику, припадає 32 долари, отриманих Пентагоном.

Звичайно, таке порівняння може здатися не зовсім коректним. Поточні події наочно продемонстрували всьому світу, як важливо вкладати гроші у власну безпеку. Але, з усім тим, факт лишається фактом — у масштабах бюджету США витрати на діяльність NASA здаються відверто мізерними.

Скорочення бюджету NASA

Говорячи про бюджет NASA, не можна не згадати про наступний тренд: за останні півстоліття відсоток отриманих організацією коштів відносного федерального бюджету з кожним роком неухильно знижується. Лише один раз в історії, ще на початку свого існування, аерокосмічне відомство дійсно отримало досить значні кошти. Це сталося в розпал місячних перегонів, коли США намагалися за всяку ціну випередити СРСР і першими висадити людей на Місяць. Піковим став 1966 рік. Тоді NASA отримала у своє розпорядження 4,4% федерального бюджету.

Графік, що демонструє співвідношення бюджету NASA та федерального бюджету США у період з 1958 по 2017 рік. Джерело: wikipedia

Після цього фінансування організації лише знижувалось. У 1972 році воно впало до 1,48% від обсягу федерального бюджету, а до 1994 року цей показник став меншим за 1%. Адже з 2010 року NASA ніколи не отримувала більше 0,5% від федерального бюджету. І схоже, найближчими роками цей тренд не зміниться.

Саме ситуація з фінансуванням, яке постійно зменшується, призвела до того, що останніми роками NASA зробила таку потужну ставку на залучення до освоєння космосу приватних компаній. Вони здатні взяти на себе виконання багатьох традиційних функцій організації, тільки за менші суми й у чомусь навіть більш ефективно.

Отже, якщо ви колись від будь-кого почуєте, що NASA отримує чималі гроші, то знайте: це навіть не перебільшення, а просто неправда. Оскільки аерокосмічна адміністрація є урядовою організацією з усіма супутніми бюрократичними процедурами, вона не завжди може похвалитись ефективним використанням коштів. У її історії бували випадки й багаторічних затримок, і значного перевищення початкового кошторису. Але якщо згадати кількість і масштаби проєктів, об’єми виконуваних NASA досліджень, доводиться лише дивуватися, як їй вдається досягати таких значних результатів з урахуванням далеко не безмежних фінансових можливостей.