Катастрофа батискафа «Титан» показала небезпеку космічного туризму

Нещодавня гучна катастрофа підводного апарата «Титан» стала втіленням жахливого сценарію для компаній, які пропонують екстремальні види туризму. Серед п’ятьох загиблих під час підводного вибуху «Титана» були генеральний директор OceanGate Стоктон Раш, британський бізнесмен Геміш Гардінг (який літав у космос у 2022 році на кораблі New Shepard компанії Blue Origin), французький дослідник морських глибин Поль Анрі Наржоле, британсько-пакистанський бізнесмен Шахзада Давуд та його 19-річний син Сулеман. Ця трагедія може стати особливо важливим уроком для індустрії космічного туризму, що активно розвивається. Чи стане вона поштовхом до прискіпливої уваги щодо безпеки пасажирів, чи, зрештою, гонитва за прибутками візьме гору?

Як катастрофа "Титана" вплине на безпеку космічного туризму?
Як катастрофа «Титана» вплине на безпеку космічного туризму?

Коли йдеться про відсутність стандартів безпеки й технологічного нагляду в космічному туризмі, експерт з космічної безпеки Томмазо Сгобба не шкодує слів. Коли з’явилися повідомлення про катастрофічний вибух несертифікованого туристичного підводного апарата під час екскурсії до місця загибелі знаменитого «Титаніка», Сгобба помітив схожість із деякими інцидентами. Італійський інженер за свою кар’єру очолював понад 800 перевірок безпеки корисних вантажів, відправлених до МКС, а також був автором інженерних підручників із найкращих практик безпеки під час проєктування космічних систем. Наразі Томмазо Сгобба очолює Міжнародну асоціацію з підвищення космічної безпеки (IAASS) і вже багато років веде тиху війну за посилення перевірок компаній, які розробляють системи безпеки для космічного туризму.

Уроки підводної катастрофи для суборбітального туризму

На відміну від космічного літака SpaceShipTwo компанії Virgin Galactic або ракети New Shepard компанії Blue Origin, підводний апарат «Титан» не потребував незалежної сертифікації для використання у туристичних зануреннях на велику глибину. Навіть сам генеральний директор OceanGate та мільярдер Стоктон Раш висміював будь-які заяви щодо наявності сертифікатів безпеки для підводного човна «Титан». У відповідь на критику Раш звинуватив експертів у придушенні інновацій і вихвалявся унікальністю технології OceanGate. Мільярдер вважав, що ризик виправданий, адже пасажири після небезпечної мандрівки отримають унікальний досвід, який запам’ятається на все життя.

Усі ці твердження перегукувалися з аргументами, які Сгобба роками чув від представників спільноти космічного туризму, але для інженера-ветерана з космічної безпеки вони завжди звучать непереконливо.

«Стандарти в авіації та космонавтиці еволюціонували від вимог, які з’явилися після подолання проблем із потенційними небезпеками. Навіть сьогодні, якщо ви хочете відправити кавоварку на МКС, вам потрібно створити її відповідно до стандартів безпеки у космосі», — каже Сгобба.

Мораторій на регулювання, виданий Конгресом США в 2004 році й продовжений кілька разів, не дозволяє Федеральному управлінню цивільної авіації США (FAA) втручатися у питання, пов’язані з безпекою учасників польотів у сфері космічного туризму. Компанії мають довести, що їхні польоти не становлять жодного ризику для людей на Землі та інших користувачів повітряного простору, а також продемонструвати, що їхні космічні апарати працювали під час одного попереднього польоту. Цей мораторій закінчується в жовтні 2023 року, і катастрофа «Титана» може стати тим аргументом, який схилить законодавців до посилення відповідальності за безпеку та подовження мораторію.

Приклади успішного космічного туризму

Протягом багатьох років Сгобба виступає за створення незалежного Інституту космічної безпеки — неурядової організації галузевих експертів за зразком класифікаційних товариств, які наглядають за стандартами у судноплавній галузі.

Сгобба наводить SpaceX як приклад успішного приватного космічного туризму, який отримав вигоду від таких регуляторних заходів. Компанія, заснована мільярдером Ілоном Маском, розробила свій космічний корабель Crew Dragon у межах програми NASA Commercial Crew Program, яка вимагала від фірми пройти сувору перевірку безпеки. Після першого польоту на Міжнародну космічну станцію, профінансованого NASA у 2020 році, SpaceX здійснила власну місію космічного туризму Inspiration 4 і зарекомендувала себе як постачальника послуг для приватної американської компанії Axiom Space. SpaceX також підписала контракти на нові приватні космічні польоти Dragon з американським мільярдером Джаредом Айзексоном у межах його програми Polaris.

OceanGate використала лазівку в законодавстві, побудувавши несертифікований батискаф «Титан». Причому пасажири підписували письмову згоду на те, що вони усвідомлюють усі ризики та приймають їх. Зокрема той факт, що вони здійснюють потенційно небезпечну для життя подорож на несертифікованому транспортному засобі, який не перевіряв жоден незалежний експерт. Якби батискаф пройшов сертифікацію, катастрофи можна було б уникнути.

Спільнота з космічної безпеки, ймовірно, уважно стежитиме за тим, як трагедія «Титана» буде розглядатися в суді, й чи витримають ці інформовані згоди багаторічне ігнорування Рашем думок інших експертів, задокументоване в документах. Сгобба, наприклад, сумнівається в цьому.

Приховані небезпеки

Наявні комерційні космічні польоти поки що не призвели до загибелі людей. Компанія Blue Origin Джеффа Безоса здійснила шість успішних пілотованих польотів на кораблі New Shepard. Однак місія без екіпажу з використанням тієї ж ракети зазнала невдачі у вересні 2022 року після несправності прискорювача. Компанія заявила, що розраховує відновити польоти найближчими тижнями.

Катастрофа літального апарату від Virgin Galactic в 2014 році
Катастрофа літального апарата від Virgin Galactic 2014 року

Конкурент Blue Origin, Virgin Galactic, уже пережив одну катастрофу зі смертельним результатом. Компанія, яка бере 450 тис. доларів за суборбітальні польоти, що пропонують близько п’яти хвилин невагомості, зазнала фатальної аварії під час випробування 2014 року, коли один із двох пілотів на борту загинув, а інший отримав поранення. Причиною катастрофи стало передчасне розгортання гальмівної системи літака, спричинене людською помилкою.

Перший екіпаж Virgin Galactic у 2022 році відхилився від затвердженого маршруту польоту через те, що компанія не врахувала сильний вітер на великій висоті. Інцидент призвів до розслідування FAA і заборони подальших польотів до розв’язання питання. Тепер компанія оголосила, що 29 червня планує здійснити свій перший комерційний політ під назвою Galactic 01, на борту якого перебуватимуть троє військовослужбовців ВПС Італії, а також тренер астронавтів Virgin Galactic і два пілоти.

Раніше ми повідомляли про те, як космічний турист поділився враженнями від польоту на New Shepard.

За матеріалами space.com.