Як стати космічним туристом

28 квітня 2001 року Денніс Тіто вписав своє ім’я в історію як перший космічний турист. Американець провів у космосі 7 днів 22 години та 4 хвилини, з них близько 6 днів — на борту МКС. За свій політ він заплатив компанії Space Adventures 20 млн доларів.

Денніс Тіто після повернення на Землю з МКС. Джерело: NASA

У наступні 8 років ще шість осіб відвідали МКС у якості туристів, причому один із них (Чарльз Сімоні) зробив це двічі. Останнім космічним туристом «першого покоління» став канадець Гі Лаліберте. Він заплатив 35 млн за дванадцятиденний політ, що відбувся восени 2009 року.

Багатьом здавалося, що це лише початок, і наступного десятиліття ми станемо свідками реалізації великої кількості космотуристичних проєктів. Проте ці очікування не справдилися. Навпаки, 2010-ті стали «втраченим десятиліттям» для космічного туризму. Деякі проєкти виявилися набагато складнішими, ніж передбачалось, і їхня реалізація зайняла набагато більше часу. Інші ж узагалі були закриті, бо стали жертвою власної надмірної амбітності.

Втім, минулого року ситуація нарешті змінилася. Blue Origin розпочала регулярні суборбітальні рейси корабля New Shepard, у той час як SpaceX уперше відправила на орбіту приватну пілотовану місію. А це означає, що у потенційних туристів з’явився вибір одразу з кількох можливих варіантів польоту в космос — зрозуміло, за наявності відповідних фінансів.

Доторкнутися до неба

Перефразуючи відому приказку, можна нескінченно дивитися на три речі — як тече вода, як горить вогонь і як голова компанії Virgin Galactic Річард Бренсон обіцяє, що космоплан SpaceShipTwo почне регулярні пасажирські рейси до кінця цього або, принаймні, на початку наступного року. Наприклад у 2018 році він озвучив надію злітати у космос на своєму космоплані наприкінці року. У 2019 році Бренсон заявив, що розраховує здійснити політ влітку і, таким чином, присвятити його 50-річчю висадки людини на Місяць. Але й тоді рейс так і не відбувся. Потім усі плани сплутала пандемія COVID-19.

Річард Бренсон на тлі космоплана SpaceShipTwo та літака-носія WhiteKnight. Джерело: Jonas Fredwall Karlsson

У підсумку, Бренсон здійснив політ у липні 2021 року та на дев’ять днів обігнав свого головного конкурента Джеффа Безоса. Втім, схоже, що ця перемога виявилася пірровою. У той час як New Shepard зараз здійснює політ за польотом, SpaceShipTwo поки прикутий до Землі. Це пов’язано з затіяним інженерами Virgin Galactic ремонтом і модернізацією космоплана та літака-носія WhiteKnight. На даний момент перший тестовий політ оновленого SpaceShipTwo запланований на кінець поточного року. Отже, регулярні туристичні рейси точно розпочнуться не раніше 2023 року.

Скільки буде коштувати політ на SpaceShipTwo? Спочатку Virgin Galactic продавала квитки по 250 тисяч доларів, але після польоту Бренсона збільшила цінник до 450 тисяч доларів. За ці гроші клієнти компанії отримають можливість помилуватися Землею з висоти близько 90 км і кілька хвилин перебування у невагомості.

Вид з ілюмінатора SpaceShipTwo під час польоту. Джерело: Virgin Galactic

Головним недоліком SpaceShipTwo, у порівнянні з традиційними ракетними системами, є відсутність системи аварійного порятунку для пасажирів. Крім того, цей апарат поки жодного разу не підіймався вище 100 км. Саме ця позначка, також відома як лінія Кармана, прийнята в якості умовної межі між земною атмосферою та космосом. Її перетин визначає, чи будуть люди на борту корабля вважатись учасниками космічного польоту, чи ні. Тож ті, кому важливо не просто вийти за межі земної атмосфери, а й формально побувати у космосі, цілком можуть зацікавитися пропозицією головного конкурента Virgin Galactic.

Політ «маршрутом Шепарда»

Ще 2015 року компанія Blue Origin провела перше випробування прототипу системи New Shepard, призначеної для суборбітальних туристичних рейсів. Через шість років вона вперше здійснила пілотований політ. Одним із його учасників став власник компанії Джефф Безос.

Blue Origin
Пуск New Shepard. Джерело: Blue Origin

Назва New Shepard непогано висловлює суть пропозиції Blue Origin. Клієнти компанії можуть випробувати те ж саме, що й перший американський астронавт Алан Шепард, який здійснив суборбітальний політ у травні 1961 року.

Посадка капсули New Shepard. Джерело: Blue Origin

New Shepard складається з багаторазової ракети та капсули екіпажу, розрахованої на шість осіб. Після розділення ракета здійснює самостійну вертикальну посадку за допомогою двигуна, капсула сідає на парашутах. Загальна тривалість польоту становить 10 хвилин, включно з чотирма хвилинами перебування у стані невагомості. Важливий момент полягає у тому, що New Shepard підіймається на висоту трохи більше ніж 100 км. Отже, його пасажири набувають статусу учасників космічного польоту. При цьому, на відміну від SpaceShipTwo, політ проходить у повністю автоматизованому режимі та не потребує пілота. Ще однією важливою перевагою корабля є наявність системи аварійного порятунку екіпажу. Нещодавно вона наочно продемонструвала свою ефективність.

На даний момент Blue Origin здійснила шість пілотованих запусків New Shepard, піднявши 31 особу вище лінії Кармана. Цікаво, що один із клієнтів компанії (інвестор Еван Дік) встиг уже здійснити два польоти.

Джефф Безос на фоне капсулы New Shepard
Джефф Безос на тлі капсули New Shepard. Фото: Analmy

На відміну від Virgin Galactic, Blue Origin поки що не розкриває вартість своїх квитків. Відомо, що перше місце на перший рейс New Shepard було продано на аукціоні за 28 млн доларів. Але очевидно, що звичайні квитки мають коштувати набагато дешевше.

Політ на орбіту

Системи типу SpaceShipTwo та New Shepard дають можливість ненадовго доторкнутися до космосу. Але, звичайно, багатьом потенційним туристам хотілося б отримати набагато більше та здійснити повноцінну космічну подорож.

Введення у дію корабля Crew Dragon, зробив реальністю здійснення подібної мрії. Принаймні для доларових мільярдерів. У 2021 році засновник та виконавчий директор компанії Shift4 Payments, Джаред Айзекман оголосив про своє рішення проспонсорувати місію Inspiration4 — перший приватний політ на орбіту з виключно цивільним екіпажем. Головною метою польоту було заявлено збір коштів на підтримку дитячого шпиталю святого Юди та боротьбу з раком.

Екіпаж місії Inspiration4. Джерело: SpaceX

Inspiration4 вирушила у космос у вересні 2021 року на кораблі Crew Dragon. Компанію Айзекману склали, медична працівниця Хейлі Арсено, популяризатор науки Заян Проктор та колишній льотчик Крістофер Семброскі. Загалом вони провели у космосі три дні, після чого успішно повернулися на Землю.

Але, Айзекман вирішив не обмежуватись одним космічним польотом. У 2022 році він оголосив про запуск приватної дослідницької програми Polaris, у межах якої планується відправити на орбіту ще, як мінімум, три пілотовані місії на Crew Dragon.

Перша місія, за програмою Polaris Dawn, запланована на грудень 2022 року. Її командиром буде сам Айзекман, до складу екіпажу також увійдуть колишній підполковник ВПС США Скотт Потіт та інженери SpaceX, Сара Гілліс та Анна Менон. У межах польоту передбачається виконання низки наукових експериментів та перший в історії приватний вихід у відкритий космос. Крім того, Crew Dragon має вийти на орбіту з апогею у 1400 км. Отже, Айзекман перекриє рекорд, встановлений ще далекого 1966 року місією Gemini 11, яка досягла висоти 1372 км.

Концепція місії Polaris Dawn. Джерело: Polaris

Поки ні Айзекман, ні SpaceX не розкрили вартість програми Polaris. За деякими даними, місія Inspiration4 коштувала 200 млн доларів. Очевидно, що через більшу тривалість польоту та необхідність внести зміни у конструкцію корабля, новий політ обійдеться Айзекману у ще більшу суму.

Тур на МКС

Наступною «сходинкою» в ієрархії космічного туризму є польоти на МКС. І це не дивно, бо вони дають можливість повного занурення у будні підкорювачів космосу. Туристи можуть побачити, як живуть та працюють космонавти та звичайно, помилуватися Землею через ілюмінатори знаменитого модуля Cupola.

Корабель Crew Dragon, який наближається до МКС. Джерело: NASA

Ще недавно єдиним варіантом відвідати МКС був політ на кораблі «Союз», за посередництва все тієї ж Space Adventures. Останній подібний рейс відбувся у грудні 2021 року. Пропозицією скористався японський мільярдер Юсаку Маедзава. Очевидно, він став останнім туристом, який злітав у космос на «Союзі». Вкрай малоймовірно, що в умовах широкомасштабного вторгнення росії в Україну та мілітаризації «Роскосмосу» хтось знову захоче скористатися такою сумнівною пропозицією.

На щастя, потенційні туристи вже мають чудову заміну, у вигляді все того ж Crew Dragon. У квітні 2022 року він доставив на МКС учасників комерційної місії AX-1, організованої Axiom Space. До її складу увійшов, найнятий компанією колишній астронавт NASA, Майкл Лопес-Алегрія та три приватні клієнти, які заплатили по 55 млн доларів за квиток. Загалом вони провели у космосі 17 днів.

Наступна місія Axiom запланована на першу половину 2023 року. Також, варто згадати, що компанія підписала контракт із NASA на будівництво кількох модулів для МКС. Спочатку вони складуть приватний сегмент станції, а після завершення роботи комплексу будуть виведені з її складу та утворять першу у світі приватну орбітальну станцію.

Обліт Місяця

Останнє місце у списку можливих варіантів польоту у космос посідає Місяць. Ще у 2005 році Space Adventures оголосила про ексклюзивну пропозицію облетіти супутник нашої планети на модифікованому кораблі «Союз» по траєкторії вільного повернення — тобто без виходу на селеноцентричну орбіту. Спочатку вартість квитка становила 100 млн доларів, пізніше вона збільшилася до 150 млн. У 2011 році керівництво Space Adventures навіть заявило, що зуміло продати одне місце. Але рейс так і не відбувся.

2017 року вже Ілон Маск розповів про намір організувати туристичну місію до Місяця на кораблі Crew Dragon. Тоді глава SpaceX повідомив про наявність двох клієнтів та висловив сподівання, що місія може відбутися вже у 2018 році.

Обліт Місяця кораблем Starship. Джерело: SpaceX

Але, у тому самому 2018 році, SpaceX внесла серйозні корективи в цей план. Було оголошено, що замість Crew Dragon для туристичної місячної місії, буде використаний перспективний корабель Starship. Також було названо ім’я першого місячного туриста. Ним став, уже відомий нам, японський мільярдер Юсаку Маедзава.

Маедзава не став розголошувати вартість угоди. Але очевидно, що йдеться про принаймні дев’ятизначну суму в доларовому еквіваленті. Також він повідомив, що повністю викупив рейс та має намір взяти із собою в політ 6 — 8 «людей мистецтва». Мова про живописців, скульпторів, фотографів, музикантів, режисерів, письменників, модельєрів, архітекторів. Вони будуть обрані у межах проєкту Dear Moon. Політ для них стане абсолютно безкоштовним.

Юсаку Маедзава. Джерело: Reuters

Орієнтовно, рейс Маедзави до Місяця, має відбутися у 2023 — 2024 році. Але, з огляду на амбітність проєкту, практично не доводиться сумніватися, що ця дата ще неодноразово зміниться. Насправді, якщо врахувати всі складнощі зі створенням Starship, зараз важко гарантувати, що місія дійсно відбудеться. Але все ж таки, хочеться вірити, що йдеться не про рекламну акцію і в цьому десятилітті ми дійсно побачимо політ людей мистецтва до Місяця. Нехай і в якості туристів.