Помилка на краю Сонячної системи: NASA втратила зв’язок з апаратом Voyager 2

NASA щонайменше до середини жовтня втратила зв’язок з апаратом Voyager 2. Причиною НП стало відхилення антени апарата від потрібного положення через помилкову команду.

Космічна подорож завдовжки в півстоліття

Voyager 2 був запущений 20 серпня 1977 року. У 1979 році він відвідав Юпітер, ще через два роки здійснив проліт Сатурна, після чого попрямував до крижаних гігантів Урана та Нептуна, в околицях яких побував у 1986 і 1989 роках. Донині він залишається єдиним в історії космічним апаратом, який досліджував ці дві планети з близької відстані.

Voyager біля Сатурна в уявленні художника. Джерело: MacRebisz

Але на цьому його неймовірна місія не завершилася. Voyager 2 продовжив подорож, яка назавжди вивела його за межі Сонячної системи. У 2018 році він став другим в історії функціонуючим космічним апаратом, який вийшов у міжзоряний простір.

Попри те, що номінальний термін служби Voyager 2 становив лише 4 роки, він зберіг працездатність, як і раніше підтримуючи зв’язок із Землею і передаючи дані своїх приладів. Основною проблемою для космічного ветерана була енергія. З роками його радіоізотопне джерело живлення генерує все менше й менше енергії, змушуючи NASA поступово відключати його прилади. Але нещодавно інженери знайшли спосіб, як подарувати Voyager 2 кілька додаткових років життя шляхом вимкнення одного з механізмів. Очікувалося, що це дасть змогу апарату пропрацювати, як мінімум, до 2026 року.

Втрата зв’язку з Voyager 2

Зв’язок із Voyager 2 був втрачений 21 липня 2023 року, коли він перебував на відстані 133 а. о. (19,9 млрд км) від Землі. На думку фахівців групи супроводу місії, це сталося через набір переданих йому команд, одна з яких виявилася помилковою. Виконавши її, апарат змінив свою орієнтацію. Це призвело до того, що його антена відхилилася від лінії зв’язку із Землею на два градуси. Цього виявилося достатньо, щоб Voyager 2 втратив можливість як приймати команди, так і передавати зібрану інформацію.

Апарат Voyager в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Гарна новина полягає в тому, що якраз на випадок такої ситуації Voyager 2 запрограмований кілька разів на рік «скидати» свою орієнтацію, щоб його антена завжди залишалася спрямована в бік Землі. Наступне скидання відбудеться 15 жовтня. Якщо все пройде добре, цього дня NASA відновить контакт з апаратом. Інженери сподіваються, що за час радіомовчання з Voyager 2 не станеться жодних непередбачуваних ситуацій, які могли б вимагати втручання з Землі.