Знайдена планета, гарячіша за деякі зорі

Проаналізувавши дані, зібрані космічним телескопом TESS, міжнародна команда дослідників виявила нову екзопланету, що отримала позначення TOI-2109b. Це один з найекстремальніших позасонячних світів, відомих астрономам. Температура її поверхні перевищує 3000 °C, це більше, ніж у деяких світил.

Гаряча екзопланета в уявленні художника. Джерело: NASA

TOI-2109b обертається навколо зорі спектрального класу F, розташованої на відстані 855 світлових років від Землі у сузір’ї Геркулес. Її маса у 1,45, а радіус у 1,65 раза перевищують сонячний.

Щодо самої екзопланети, то це газовий гігант. За оцінками дослідників, її маса приблизно вп’ятеро перевищує масу Юпітеру. Орбіта TOI-2109b проходить на відстані лише 2,4 млн км від поверхні своєї зорі, вона здійснює один оберт навколо неї всього за 16 годин.

Через таку близькість денна сторона екзопланети (вона постійно звернена до світила однією і тією ж півкулею) розігріта до температури 3200 °C. Для порівняння, температура поверхні найближчої до Сонячної системи зорі Проксими Центавра становить 2700 °C.

Наразі TOI-2109b посідає друге місце у списку найгарячіших відомих нам екзопланет. Виходячи з її орбітальних характеристик, вчені дійшли висновку, що TOI-2109b поступово наближається до своєї зорі й у відносно недалекому майбутньому (за астрономічними мірками) буде нею поглинена. У зв’язку з цим даний світ становить значний науковий інтерес.

TOI-2109b не перша екзопланета, якій загрожує швидка загибель. Нещодавно астрономи знайшли білий карлик, який поступово руйнує свого компаньйона, а у близької до Сонця зорі виявили сліди зіткнення двох планет.