Чому в антарктичній кризі утворюється велетенська діра

Науковці змогли пояснити, як у 2016–2017 роках у морі Ведделла біля узбережжя Антарктиди утворилася гігантська діра у кризі, яку було добре видно із супутників. Причиною її утворення стала комбінація рельєфу дна, течій та солоності води.

Діра у кризі
Діра у кризі. Джерело: NASA Earth Observatory

Діра у кризі

Кожного року, коли у Північній півкулі Землі починається літо, Антарктида, навпаки, замерзає. У морях, що її оточують, починають рости крижані поля. Яким же було здивування науковців, коли взимку 2016–2017 року в одному з них, розташованому в морі Ведделла, утворилася діра, заповнена водою, яку добре бачили супутники навіть на дуже високих орбітах. Вона мала розмір, більший за Швейцарію.

Діра не закривалася протягом кількох місяців, й кілька років потому супутники бачили її сліди. Вчені порівняли її положення з рельєфом морського дна і назвали «ополонкою Підняття Мод» на честь велетенського підводного плато, розташованого прямо під нею.

Найцікавіше у цій дірі те, що вона виникає не вперше. На супутникових знімках її фіксували ще з 1974 по 1976 роки. Проте відтоді й до середини 2010-х років вона не спостерігалася, хоча вчені впевнені, що це не випадковість, а прояв систематичного явища.

Як виникає колосальна ополонка?

Насправді головна причина появи в морі Ведделла гігантської діри у кризі не така вже і загадкова. Це — саме Підняття Мод під ним. Під кригою антарктичних морів існують течії теплішої й солонішої води, ніж зазвичай у них присутня.

І коли їхня циркуляція складається певним чином, підводне плато виштовхує всю цю воду вгору і вона розтоплює кригу. Однак науковці вже деякий час тому встановили, що цей процес не міг би забезпечити тих наслідків, що спостерігаються. Бо тала вода буде дуже прісною і холодною, а значить, все має знову дуже швидко замерзнути.

Саме цю проблему і розв’язали вчені з Гетеборзького університету у Швеції. Вони припустили, що має бути ще якийсь механізм утворення ополонки. У пригоді стали дані супутникових знімків, автономних дослідницьких апаратів і навіть трекерів на морських тваринах.

Завдяки цьому вчені встановили, що діра в кризі утворюється через процес, відомий як транспорт Екмана. Він полягає в тому, що коли над поверхнею води дме вітер і виникає тертя між ним і течіями, створюється додатковий рух води, спрямований під прямим кутом до напрямку вітру. Воно-то і забезпечує додаткове перенесення солі у воді, яке не дає їй замерзнути.