NASA дістала зразки астероїда Бенну з контейнера OSIRIS-REx, а ракетний двигун для польоту на Місяць успішно пройшов випробування: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: сонячне вітрило виявилося значно швидшим за хімічні двигуни; на орбіті застрягла космічна фармацевтична фабрика, а ми розповідаємо про те, що ховається за гучними назвами «супермісяць» і «суперзатемнення».

«Космос зовсім не такий далекий, як здається —до нього лише година їзди, якщо ваша машина може їхати вертикально вгору.» — Фред Гойл

SpaceX успішно випробувала ракетний двигун для висадки людей на Місяці

У NASA повідомили, що компанія SpaceX змогла довести надійність ракетного двигуна, який буде використовуватися в місії Artemis III. Двигун Raptor для системи посадки HLS успішно пройшов випробування на стабільність і зміну потужності під час різних маневрів. Це дуже важливо для контролю при складних операціях під час посадки.

Двигун, що входить до складу модуля HLS, стане ключовим елементом для безпечної посадки на Місяць і повернення на Землю. Схожа концепція використовувалася у межах місій Apollo для астронавтів під час перших висадок на місячну поверхню.

Випробування двигуна Raptor набувають особливого значення, оскільки вони довели, що він здатен працювати в умовах екстремального перепаду температур, спричинених тривалим перебуванням у космосі. Також вони продемонстрували, що цей двигун може забезпечити необхідну тягу для безпечної посадки на поверхню Місяця.

Сонячне вітрило домчить до Марса за 26 діб

Вчені порахували, як швидко апарат із сонячним вітрилом з нового матеріалу аерографіту може дістатися різних місць нашої планетної системи. До Марса він долетить за 26 діб, а до геліопаузи — за кілька років. Сонячне вітрило являє собою надзвичайно тонку плівку з дзеркального матеріалу, що натягається на великий каркас. Світло теж має імпульс, тож енергію зіткнення фотонів із вітрилом можна використати для прискорення апарата. На практиці це було доведено протягом останньої пари десятиліть у ході місій LightSail, LightSail2 та подібних.

Те, що сонячне вітрило може бути швидшим за хімічні двигуни, відомо давно. А час, протягом якого воно може дістатися певних точок у Сонячній системі, вчені встановили у новому дослідженні. Переважно їх цікавили дві локації: Марс як найзручніша для досліджень планета і геліосфера — умовна межа, де тиск сонячного вітру вирівнюється з густиною міжзоряного середовища. Зараз саме сонячне вітрило вважається найбільш перспективною технологією доправлення до далеких планет корисного навантаження масою до кількох кілограмів. Така маса може здаватися незначною у порівнянні з десятками тон, які виводять у космос найпотужніші носії. Проте в такому випадку швидкість має значно більше значення.

James Webb помітив витік вуглекислого газу з-під поверхні Європи

Космічний телескоп James Webb (JWST) був запущений із метою дослідження далеких зоряних систем, але він також виявився незамінним і для вивчення об’єктів Сонячної системи. Нещодавно він зробив захоплююче відкриття, що стосується юпітеріанського супутника Європи. Це відкриття вкрай важливе для науковців, оскільки вона вважається одним із найбільш перспективних місць для пошуку позаземного життя у нашій планетній системі. Нові дані свідчасть про значно вищу ймовірність існування життя на цьому невеликому супутнику. Свіжі спостереження за допомогою інструменту NIRSpec на борту JWST показали наявність вуглекислого газу на поверхні Європи. Очевидно, цей газ виходить із підльодного океану. Відкриття підтверджує можливу наявність вуглецевих сполук у водяному океані, що робить його потенційно придатним для життя.

Чорний пил і частинки: NASA відкрила капсулу OSIRIS-REx

Фахівці NASA зняли алюмінієву кришку з контейнера, доставленого на Землю зондом OSIRIS-REx. Усередині нього знаходяться зразки речовини астероїда Бенну. Після доставлення в чисту кімнату капсулу помістили всередину рукавичкового боксу, призначеного для роботи з великогабаритним обладнанням. Далі вчені зняли з неї кришку. Під час цієї операції з її внутрішньої поверхні обсипалися чорні частинки та пил, які, ймовірно, мають астероїдне походження. Це підтверджує, що OSIRIS-REx впорався зі своїм завданням і всередині капсули містяться зразки речовини Бенну. На наступному етапі інженери витягнуть із капсули механізм збору зразків TAGSAM. Він буде переміщений в інший рукавичковий ящик, після чого фахівці розпочнуть його розбирання, щоб дістатися до самих зразків.

Космічній фармацевтичній фабриці заборонили повернення на Землю

Федеральне управління цивільної авіації США й американські ВПС не видали компанії Varda Space дозвіл на повернення її капсули на Землю. Всередині розташована космічна фабрика, що займалася виготовленням лікарських засобів на орбіті. Її основна місія — виробництво ліків проти ВІЛ. Кристали активної речовини зазнали різних експериментів, аби перевірити, як їхні властивості та структура змінюються в умовах мікрогравітації.

Компанія розраховувала посадити капсулу з фабрикою та результатами експериментів ще на початку вересня. Як основне місце посадки розглядали військовий полігон у штаті Юта, де нещодавно приземлилася капсула апарата OSIRIS-REx. Однак дозвіл на цю операцію так і не був отриманий. На думку деяких експертів, відмова може бути зумовлена прецедентним характером місії. Varda Space стала першою приватною компанією, яка заявила про намір регулярно запускати вантажі на орбіту й потім повертати їх на Землю. Можливо, регулятори планують створити єдиний стандарт заяв для подібних місій.

Знімок посадкового модуля Apollo 11, зроблений зондом «Данурі». Джерело: KARI

Корейський інститут аерокосмічних досліджень (KARI) опублікував серію світлин, зроблених зондом «Данурі», що перебуває на селеноцентричній орбіті. Вони демонструють місця посадок експедицій Apollo 11 і Apollo 17. Зображення було отримане, коли місце посадки добре освітлювалося Сонцем. На ньому можна побачити світлу цятку, яка відповідає місячному модулю.

Цікава цифра: мандрівка довжиною 6,2 млрд км

NASA OSIRIS-REx
Капсула зі зразками астероїда Бенну, доправлена на Землю апаратом OSIRIS-REx (NASA), невдовзі після приземлення в пустелі в неділю, 24 вересня 2023 року. Авторство: NASA

Мандрівка завдовжки 6,2 млрд км нарешті успішно закінчилася. Космічний апарат OSIRIS-REx завершив свою історичну місію, доправивши на Землю зразки астероїда Бенну масою близько 250 грамів. Процес повернення капсули зі зразками був дуже складним і небезпечним. Вона починала спуск із великою швидкістю, що сягала 43 тисяч км/год. Через це її теплозахисний екран розігрівся до 2900°C . Однак завдяки високоточному інженерному розрахунку їй вдалося здійснити безпечну посадку на пустельному полігоні армії США у штаті Юта.

Перебіг повного сонячного затемнення від початкових часткових фаз до «діамантового кільця», появи сонячної корони та фінальних часткових фаз

У вересні на Землю повернувся апарат OSIRIS-REx. Він доправив зразки матеріалу астероїда Бенну (101955 Bennu), що став лише четвертим небесним тілом, речовина з якого потрапила у земні лабораторії. Наш автор Олександр Бурлака пропонує дізнатися, чим цікавий астероїд Бенну та що він насправді собою являє.

Час від часу в засобах масової інформації з’являються заголовки на кшталт «Сьогодні буде cупер-Місяць!» або «Завтра ми зможемо побачити суперповню!» Наскільки справедливі ці знаки оклику та префікси «супер»? Що насправді стоїть за цими подіями, чи варто їх боятися, чи навпаки — радіти їм? Володимир Манько спробує дати відповіді на ці питання у статті Супермісяць, суперповня, суперзатемнення. Що ховається за гучними назвами?

Читайте у попередньому дайджесті: Українці платять за Starlink більше, ніж уся Європа, а в ГУР розповіли про досягнення «народного супутника» за рік: дайджест новин