Просто про складне | Чим цікавий астероїд Бенну

24 вересня на Землю повертається апарат OSIRIS-REx. Він привезе зразки матеріалу астероїда Бенну (101955 Bennu), що став лише четвертим небесним тілом, речовина з якого потрапить у земні лабораторії. Тож дізнаймося, що він насправді собою являє.

Астероїд Бенну

1. Що таке астероїд Бенну?

Бенну — це близькоземний астероїд з групи аполлонів. Це означає, що він обертається не дуже далеко від Землі: велика піввісь його орбіти складає 1,13 а.о., а більша її частина пролягає далі від Сонця, ніж орбіта нашої планети.

Астероїд відкрили 11 вересня 1999 року. Достатньо тривалий час він називався просто 1999 RQ36. Лише 2012 року отримав ім’я, яке для нього запропонував 9-річний школяр із Північної Кароліни. Воно належить птаху з давньоєгипетської міфології — символу воскресіння бога Осіріса.

2. Який розмір має Бенну?

Бенну — невеликий астероїд. Його середній діаметр складає лише 510 м. Це трохи менше, ніж найвищі хмарочоси, збудовані людьми. При цьому формою він нагадує діамант, а вздовж його екватора спостерігається потовщення. Вчені вважають, що це сліди осідання на нього часток пилу.

Важить Бенну приблизно 140 млн тонн — приблизно у 14 тис. разів більше, ніж Міст Патона. Його густина становить 1,194 г/см³, що трохи більше, ніж у води.

3. З чого складається астероїд Бенну?

Дізнатися, з чого складається Бенну, виходячи лише з його густини, достатньо важко, оскільки ми не знаємо, наскільки великі порожнини є у нього всередині. Перші дослідження показали, що він належить до підкласу вуглистих астероїдів.

За даними спектрографа на борту апарата OSIRIS-REx, Бенну багатий мінералом магнетитом і водою. Остаточні ж висновки про його склад будуть зроблені після вивчення зразків у лабораторії. Щодо походження цього астероїда серед вчених немає одностайності: одні вважають, що колись він був частиною Головного поясу, інші — що він має кометне походження.

4. Чи може Бенну зіштовхнутися із Землею?

Раз на кілька років Бенну підходить достатньо близько до Землі. Наступне тісне зближення з ним станеться у 2060 році. Тоді він підійде до нас на відстань 750 тис. км. Це приблизно вдвічі більше середнього радіуса орбіти Місяця.

У 2135 році Бенну пройде на відстані 203 тис. км, і це вже буде ближче за Місяць. Нарешті, 24 вересня 2182 року він настільки зблизиться з нашою планетою, що з ймовірністю 1:2700 зіткнеться з нею. Якщо це станеться, енергія вибуху складе 1150 мегатонн у тротиловому еквіваленті — це у 20 разів більше, ніж виділилося під час вибуху найпотужнішої бомби, створеної людьми.

5. Чи можуть у зразках OSIRIS-REx знайти позаземне життя?

Коли космічний апарат доставляє зразки речовини з глибокого космосу, вони зберігаються у герметичному контейнері, який відкривають лише в ізольованій лабораторії. Робиться це, зокрема, задля того, аби не занести на Землю якусь інопланетну форму життя. Хоча головна причина — не дати життю земному забруднити цінні зразки.

Гарантії, що в матеріалі Бенну не буде якоїсь цікавої й небезпечної органіки, ніхто дати не може. Однак особливо на це ніхто не розраховує. Адже апарати «Хаябуса» та «Хаябуса-2» вже привозили зразки з дуже схожих астероїдів, і нічого подібного там не знайшли.