Аварія OSIRIS-REx: NASA розглядає найжахливіший сценарій

Після семи років польоту через космос капсула космічного корабля OSIRIS-REx, яка містить дорогоцінний зразок астероїда Бенну, має приземлитися на Землю 24 вересня за допомогою парашутів. Але що буде, якщо станеться аварія?

Капсула OSIRIS-REx
Капсула OSIRIS-REx має м’яко опуститися під парашутами у пустелі Юта 24 вересня 2023 року. У NASA також є резервний план на випадок, якщо зонд зазнає аварії. Фото: NASA

Аварія спускової капсули OSIRIS-REx — це «справжнє нічне жахіття» для головного дослідника місії Данте Лауретта з Університету Аризони. «Якщо парашут не відкриється і капсула переживе «жорстку посадку», то на цей випадок у нас є резервний план — помічник, який допоможе мені впоратися з емоційним стресом і, можливо, навіть вирішити ситуацію», — сказав Лауретта під час пресконференції.

Успішний збір зразків

OSIRIS-REx здійснив перший в історії візит до астероїда Бенну в 2020 році. У жовтні того ж року зонд спустився, щоб зібрати зразки, виконавши маневр, який майже призвів до того, що космічний апарат поглинув надзвичайно пористий астероїд.

Зрештою, OSIRIS-REx успішно зібрав зразки та наразі перебуває на фінішній прямій до Землі. Якщо нічого не завадить, зворотна капсула м’яко приземлиться у неділю вранці за допомогою парашутів у американській пустелі штату Юта.

Форс-мажорні обставини OSIRIS-REx

Але у житті бувають несподівані обставини. Тому команда з повернення зразків розглядає різні сценарії, щоб максимально зберегти зразки в разі можливої аварії під час посадки. Команда OSIRIS-REx має на меті отримати максимальну наукову інформацію у межах цієї місії вартістю в мільярд доларів, незалежно від того, за яким сценарієм відбудеться посадка в неділю.

Взяття зразка речовини астероїда Бенну зондом OSIRIS-REx (концепція). Джерело: University of Arizona

Лауретта заявив, що у разі аварії команда доставить зразок у чисте приміщення, яке він називає «безпечне середовище», щоб уникнути забруднення. Там також будуть забезпечені екстрені дії для швидкої ліквідації наслідків аварії.

«Ми тренуємося заздалегідь, щоб забезпечити точність і мінімізувати можливі помилки під час посадки капсули на Землю. Моделюючи різні сценарії, наша команда може передбачити можливі проблеми та розробити плани для їхнього ефективного вирішення», — додала Сандра Фройнд, керівниця програми OSIRIS-REx в аерокосмічній компанії Lockheed Martin.

Чим швидше, тим краще

Підготовка до відновлення тривала кілька років і мала серію симуляцій у штаті Юта, в області, де космічний корабель має приземлитися. У квітні тренувальна капсула була розташована на полі в різних положеннях, щоб команда могла тренуватися у її пошуку та піднятті. Пізніше вони використовували вантажівку в липні та гелікоптер у вересні, щоб імітувати скидання капсули на високій швидкості.

Фахівці з вилучення зразків мали швидко взяти зразок та доставити його у місцеву лабораторію для подальшої обробки. «Чим швидше, тим краще», — написав Річард Візерспун, керівник проєкту OSIRIS-REx у компанії Lockheed Martin.

Приклади невдач та успіхів

Кілька інших космічних апаратів також повертали зразки астероїдів на Землю протягом років. NASA вивчає досвід інших місій, щоб вдосконалити свої власні процедури та планування.

Відомо, що капсула агентства Genesis місії Wild-2 зазнала аварії у 2004 році через те, що чотири перемикачі були встановлені задом наперед у системі входу в атмосферу. Однак, на щастя, іони сонячного вітру, які вона захопила, залишилися неушкодженими глибоко всередині капсули. Вчені змогли використати цей зразок для того, щоб розкрити кілька цікавих фактів про формування планет. Наприклад, завдяки зразку була оголошена гіпотеза про те, що Земля втратила частину атмосфери на початку своєї історії.

Інші роботизовані місії з повернення зразків протягом десятиліть включають місію Stardust, радянську місію «Луна-24» та китайську «Чан’е-5» з повернення місячних зразків, а також місії «Хаябуса» і «Хаябуса-2» Японського агентства аерокосмічних досліджень.

У якому б вигляді не прибула спускова капсула, дослідники на Землі будуть зайняті десятиліттями, вивчаючи зразки OSIRIS-REx. Тим часом оригінальний космічний апарат вирушить у нову місію. Його наступним завданням буде дослідження іншого навколоземного астероїда, Апофіса, у 2029 році у межах розширеної місії, відомої як OSIRIS-APEX.

Раніше ми розповідали 12 цікавих фактів про астероїди.

За матеріалами Space.