На російському кораблі знову стався витік теплоносія, а SpaceX зненацька відмовилася використовувати морські платформи для запуску: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: на Францію впав метеороїд; супутник Maxar показав наслідки руйнівного землетрусу в Туреччині, а ми рекомендуємо переглянути п’ять космічних фільмів із сильною романтичною сюжетною лінією.

«Ми — спосіб для космосу пізнати себе».

― Карл Саган, Космос

«Прогрес МС-21» втратив весь теплоносій

На російському вантажному космічному кораблі «Прогрес МС-21» відбулася розгерметизація зовнішнього контуру системи охолодження. В результаті він повністю втратив теплоносій. «Прогрес МС-21» був запущений 26 жовтня 2022 року і доставив на Міжнародну космічну станцію (МКС) 2520 кг палива та припасів. Після розвантаження екіпаж орбітального комплексу перемістив на борт корабля різне сміття. Його планували відстикувати від МКС 18 лютого, після чого він був би затоплений у Тихому океані.

15 грудня 2022 року з системи охолодження пристикованого до МКС космічного корабля «Союз МС-22» також стався витік теплоносія, який зробив його непридатним для повернення космонавтів на Землю. Після другої поспіль аварії системи охолодження «Роскосмос» був змушений оголосити про перенесення запуску «Союз МС-23» на початок березня.

SpaceX відмовилася від планів використання морських платформ для запуску Starship

Компанія SpaceX відмовилася від планів перетворення двох нафтовидобувних платформ на пускові майданчики для космічного корабля Starship. Проте у компанії все ще вважають, що в довгостроковій перспективі морські стартові майданчики обов’язково знайдуть своє застосування. У 2020 році SpaceX купила дві нафтовидобувні платформи, які отримали назву «Фобос» і «Деймос», і заявила про намір перетворити їх на стартові майданчики для нового космічного корабля Starship. У січні 2021 року «Фобос» прибув до порту Паскагула на узбережжі Мексиканської затоки. «Деймос» приєднався до нього у березні 2022-го. Однак, попри публічно озвучені плани щодо їхнього переобладнання, за свідченням очевидців, платформи досі стояли в порту без видимої активності.

Супутник Maxar показав жахливі наслідки руйнівного землетрусу в Туреччині

Супутники спостереження за Землею продовжують оцінювати катастрофічні збитки Туреччини та Сирії, спричинені серією руйнівних землетрусів, що сталися 6 лютого. Maxar Technologies поділилася новими зображеннями жахливих поверхневих тріщин, що утворилися, коли три літосферні плити — Анатолійська, Аравійська й Африканська — зіткнулися в той фатальний понеділок.

Землетрус у Туреччині 6 лютого був найсильнішим за останні кілька десятиліть. Рятувальні операції тривають повільно, особливо на сирійському боці кордону, де надання допомоги ускладнюється багаторічною громадянською війною.

Раз на тисячоліття: зареєстрований надрідкісний вибух у Всесвіті

Астрономи зареєстрували рекордний гамма-спалах, що трапляється один раз на тисячу років. Вибух неймовірної сили отримав назву GRB 221009A, його післясвітіння виявили в жовтні 2022 року. Енергію сплеску вдалося підрахувати: вона склала 18 тераелектронвольт, що вважається найпотужнішим спалахом гамма-випромінювання в історії. Згідно з аналізом, цей винятковий спалах дуже відрізняється від звичайних гамма-сплесків. Його крива блиску не відповідає теоретичним описам того, як вона би мала виглядати, а це свідчить про те, що GRB 221009A є чимось унікальним.

Дослідник геліосфери буде запущений 2025 року

Місія IMAP (Interstellar Mapping and Acceleration Probe) успішно пройшла етап захисту технічного проєкту. Це дозволяє перейти до виготовлення компонентів космічного апарата, їх збиранню та комплексному тестуванню.

Проєкт місії IMAP був схвалений NASA у 2018 році. Він передбачає будівництво зонда, що буде виведений на гало-орбіту навколо точки Лагранжа L₁ системи Сонце-Земля. Його основним завданням стане вивчення механізму прискорення частинок сонячного вітру та їхньої взаємодії з речовиною міжзоряного середовища.

Для виконання поставлених завдань IMAP буде оснащений набором із десяти наукових інструментів. Частина їх призначена для вивчення високоенергетичних нейтральних атомів, частина — для дослідження заряджених частинок сонячного вітру. Також зонд займатиметься збиранням даних про магнітні поля, космічний пил і структуру сонячного вітру.

Композитне зображення гігантської спіральної галактики з перемичкою NGC 6872 поєднує фотографії у видимому світлі, зроблені Дуже великим телескопом Європейської Південної обсерваторії, з даними далекого ультрафіолетового випромінювання обсерваторії GALEX та інфрачервоними даними, отриманими космічним телескопом Spitzer (NASA). Фото: NASA

Нещодавно опубліковане зображення демонструє далеку галактику з високою деталізацією. Воно було скомпоноване шляхом поєднання даних у видимому спектрі, а також в ультрафіолетовому й інфрачервоному діаазоні. Всі ці дані були отримані Дуже великим телескопом Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO) та двома космічними обсерваторіями — GALEX і Spitzer, які вже давно припинили свою роботу.

Цікава цифра: 14 км/с відносно Землі

Вранці 13 лютого жителі Франції й Англії змогли побачити вельми ефектне небесне видовище — яскравий болід, що виник у результаті згоряння в земній атмосфері метеороїда, який отримав позначення 2023 CX1. Особливість події полягала в тому, що вона була передбачена заздалегідь. Розмір небесного тіла становив близько одного метра, воно рухалося зі швидкістю 14 км/с щодо Землі. Розрахунки, проведені дослідниками відразу після його відкриття, показали, що всього через сім годин 2023 CX1 увійде в атмосферу нашої планети над узбережжям Нормандії.

Творці фільмів про космос зазвичай роблять ставку на видовищність і дію. Але в центрі будь-якої, навіть найнасиченішої візуальними ефектами історії все одно стоять люди, їхні почуття та емоції. У тому числі й кохання. На честь Дня святого Валентина редакція The Universe Space Tech зібрала добірку з п’яти гідних уваги космічних фільмів, сценарії яких побудовані навколо романтичної сюжетної лінії. А також на честь Міжнародного дня жінок і дівчат у науці ми хотіли б розповісти про декількох жінок, які стояли за лаштунками космонавтики.

Читайте у попередньому дайджесті: Російський військовий супутник зруйнувався на орбіті, а американці готуються до запуску ракети, надрукованої на 3D-принтері: дайджест новин