Жінки за лаштунками освоєння космосу

Історія дослідження й освоєння навколоземного простору нерозривно пов’язана з представницями прекрасної статі. Й мова не лише про таких культових особистостей, як Валентина Терешкова, Світлана Савицька чи Селлі Райд. Ми маємо знати про жінок, без яких багато звичних сьогодні речей були б неможливими.

З нагоди Всесвітнього тижня космосу публікуємо частину статті, присвяченої жінкам, які стояли за лаштунками освоєння космічного простору. Повна версія матеріалу доступна в новому номері журналу The Universe. Space. Tech.

Космічні швачки

Усі, хто хоча б трохи цікавиться історією космонавтики, напевно, можуть уявити скафандри, в яких учасники експедицій Apollo висаджувалися на Місяць. Вони захищали астронавтів від температур, що коливалися в діапазоні від -180°C до +130°C, пилу та мікрометеоритів.

Складові елементи скафандра Ніла Армстронга. Джерело: NASA

Але мало хто замислюється над тим, як саме виготовлялися ці скафандри. А вони, звісно, шилися. Цим займалися працівниці компанії ILC Dover. Їх навчали креслення, роботі з інженерами та високоточному шиттю з використанням новітніх ниток і численних найтонших шарів спеціальної тканини. Зважаючи на величезну вартість, остання зберігалась у спеціальному сейфі.

Цех із пошиття скафандрів для програми Apollo. Джерело: ILC Dover, LP

Кожен шов ретельно перевірявся та досліджувався. Астронавти, котрі готувалися до польоту на Місяць, періодично приїжджали в цех, щоб приміряти скафандри. Потім готове екіпірування фахівці просвічували рентгеном, аби переконатися, що в ньому не залишилося сторонніх предметів.

У 1973 році космічні швачки фактично врятували першу американську орбітальну станцію Skylab. Річ у тім, що під час запуску з неї зірвався захисний екран. Тому NASA терміново замовила спеціальну «латочку», яка б закрила пролом. Її виготовленням займалася Айлін Бейкер із компанії General Electric. Зшита нею «деталь» мала розміри 6,7×7,3 м і складалася з дуже тонких шарів алюмінію та нейлону. Виріб Бейкер був доставлений ​​на станцію разом із ремонтною експедицією й успішно встановлений ​​на корпусі «небесної лабораторії», зробивши можливим подальше перебування на ній людей.

Створення «заплатки» для станції Skylab. Джерело: NASA

Надалі космічні швачки теж не залишалися без роботи. Зокрема, вони створювали теплоізоляційні ковдри для шатлів і теплозахисні бар’єри. Навіть сьогодні ручне шиття, як і раніше, використовується у космічній індустрії — особливо у випадках, коли матеріал занадто цупкий або шов треба зробити у важкодоступному для машини місці.