Російський військовий супутник зруйнувався на орбіті, а американці готуються до запуску ракети, надрукованої на 3D-принтері: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: Google втратив 100 млрд доларів через неправильну відповідь про James Webb; електрокар Tesla Roadster майже долетів до Марса, а ми розповідаємо, чи загрожують землетруси Україні.

«Те, що можна стверджувати без доказів, можна і відкинути без доказів».

― Крістофер Хітченс

Google втратив 100 млрд доларів через питання про James Webb

Чат-бот Bard, створений корпорацією Google, приписав космічному телескопу James Webb відкриття, яке той не здійснював. Через це ринкова вартість компанії на біржах знизилася на 100 млрд доларів.

Йдеться про чат-бот, який Google розробила і зараз активно просуває. Питання, з яким він не зміг впоратися, було таким: «Про які нові відкриття космічного телескопа James Webb я можу розповісти 9-річній дитині?» Відповідь Bard була частково правильною. Він назвав як приклад галактики «зелений горошок» і зоряні системи віком 13 млрд років. Але далі він приписав телескопу отримання перших в історії зображень екзопланет, а це неправда.

Оглядачі галузі побоюються, що Google швидко втрачає довіру на тлі успіхів конкурента — розробника ботів стартапу OpenAI, який активно підтримує пошуковий гігант Microsoft. Саме вони ще у листопаді 2022 року розробили штучний інтелект ChatGPT, що вміє створювати дуже природні тексти й навіть пише у різних стилях. Щоправда, він теж регулярно здійснює помилки, які стосуються простих наукових питань.

Російський військовий супутник зруйнувався на орбіті

4 січня 2023 року на навколоземній орбіті сталася руйнація російського супутника «Космос-2499». Про це повідомила 18-та ескадрилья контролю космічного простору ВПС США (18 Space Control Squadron). Внаслідок інциденту утворилося щонайменше 85 уламків. «Космос-2499» був запущений у травні 2014 року конверсійною ракетою «Рокот» разом із трьома російськими супутниками зв’язку. При цьому росія офіційно не повідомляла про виведення на орбіту четвертого космічного апарата в межах цього запуску.

Надруковану на 3D-принтері ракету Terran 1 встановили на стартовий майданчик

Ракета Terran 1 від Relativity Space повністю зібрана та встановлена на стартовому майданчику перед дебютною місією. Особливість двоступеневої 33-метрової ракети в тому, що 85% її конструкції було надруковано на 3D-принтері. Наразі вона проходить фінальні наземні випробування перед польотом. Якщо ці випробування пробігатимуть за планом, Terran 1 злетить уже цього місяця зі Станції космічних сил на мисі Канаверал.

Вчені пояснили природу гігантських розломів Харона

Команда астрономів із Південно-Західного дослідницького інституту (SwRI) опублікувала результати дослідження, метою якого було визначення походження системи гігантських розломів на поверхні Харона.

У 2015 році зонд New Horizons здійснив проліт Плутона. Зроблені ним знімки карликової планети вразили як учених, так і звичайну публіку. Але, крім Плутона, космічний апарат зазнімкував також його супутники, зокрема й Харон. Зображення продемонстрували незвичайну картину. Виявилося, що це небесне тіло має величезну систему розломів, що тягнеться вздовж його екватора. Її загальна довжина становить як мінімум 1000 км, а глибина сягає 9 км, що дозволяє їй конкурувати зі знаменитими Долинами Марінера на Марсі та уступами на Міранді. Вчені дійшли висновку, що розломи утворилися внаслідок замерзання підповерхневого океану супутника. Також New Horizons виявив ознаки минулої кріовулканічної активності на Хароні.

Червоточини можуть посилювати світло у 100 тисяч разів

Невелика група астрофізиків, пов’язаних із кількома китайськими науковими установами, дійшла висновку, що якщо червоточини реальні, вони можуть посилювати світло у 100 тисяч разів. Червоточини (їх також називають «кротовими норами») — це гіпотетичні «тунелі» у просторі-часі, що з’єднують різні регіони Всесвіту. Деякі вчені вважають, що вони можуть бути використані для подорожей зі швидкістю більше за швидкість світла чи пересилання повідомлень.

Усе, що має початок, має і кінець. Ми з величезним нетерпінням чекаємо початку космічних місій та відчуваємо захоплення від отримання перших фото чи телеметрії. Водночас ми засмучуємося, коли отримуємо останні світлини від місій, що підходять до фінального етапу. Одні місії завершуються заплановано, а інші — раптово, що тільки підсилює розпач. Видання The Universe Space Tech створило добірку знаменитих світлин, які були останніми у різних видатних космічних місіях, що завершилися в останні кілька років.

Цікава цифра: 4 млрд км

Tesla Roadster
Фото від SpaceX 8 лютого 2018 року показує Tesla Roadster після того, як він стартував на ракеті Falcon Heavy

Станом на 7 лютого електричний спорткар вишневого кольору Tesla Roadster офіційно пробув у космосі рівно п’ять років. Згідно з даними вебсайту відстеження whereisroadster.com, космічна Tesla здійснила приблизно 3,4 оберту навколо Сонця та зараз перебуває приблизно за 327 млн км від Землі. За останні п’ять років Tesla Roadster подолав понад 4 млрд км. Однак 2020 року електрокар уперше наблизився до Марса на мінімальну відстань, пройшовши в межах 8 млн км від планети, що приблизно у 20 разів більше відстані між Землею та Місяцем.

Землетрус

Цього тижня сталася серія землетрусів, що призвели до великих руйнувань у Туреччині та Сирії. Така активність земної кори налякала людей по всьому світу й викликала хвилю чергових маніпуляцій про вимирання людства. Тому редакція вирішила розповісти, що таке землетруси та чи загрожують вони Україні. Крім уже згаданих жахливих подій, на 7 лютого припало 60-річчя астронавтки NASA Гайдемарі Стефанишин-Пайпер, яка має українське коріння. На честь цієї події ми зібрали десять цікавих фактів із її біографії.

Читайте у попередньому дайджесті: Південна Корея знайшла заміну російським ракетам, а українська «Мрія» злетить у грі Microsoft Flight Simulator: дайджест новин