Російський військовий супутник зруйнувався на орбіті

4 січня 2023 року на навколоземній орбіті сталася руйнація російського супутника «Космос-2499». Про це повідомила 18 ескадрилья контролю космічного простору ВПС США (18 Space Control Squadron). Внаслідок інциденту утворилося щонайменше 85 уламків.

«Космос-2499» був запущений у травні 2014 року. Він був виведений на орбіту ракетою «Рокотт» разом із трьома російськими супутниками зв’язку. При цьому росія офіційно не повідомляла про виведення на орбіту четвертого космічного апарата в межах цього запуску.

Після розгортання, «Космос-2499» виконав низку маневрів, зокрема зблизившись із розгінним блоком «Бриз-КМ». У зв’язку з цим деякі експерти висунули припущення, що він є супутником-інспектором, або навіть космічним камікадзе, призначеним для знищення інших космічних апаратів шляхом підриву. За даними інших джерел, апарат призначався для тестування нових іонних двигунів.

23 жовтня 2021 року засоби стеження зафіксували відділення від «Космоса-2499» 18 уламків. Точна причина інциденту залишилася невідомою. Найчастіше космічні апарати руйнуються через вибух залишків палива або акумуляторів. Іноді це також відбувається через зіткнення з космічним сміттям — але у випадку з «Космосом-2499» засоби стеження не зафіксували появи поряд з ним інших об’єктів.

Версія про те, що руйнація «Космосу-2499» спричинена внутрішніми причинами, отримала своє підтвердження 4 січня 2023 року. Того дня апарат (принаймні його найбільший фрагмент) знову зруйнувався. Цього разу — з утворенням щонайменше 85 уламків, що відстежуються. Оскільки російський супутник знаходився на висоті 1169 кілометрів, вони залишаться на орбіті протягом тисяч років, створюючи загрозу для інших супутників.

Нагадаємо, що недавно старий радянський та російський супутник дивом уникли зіткнення над Антарктидою.