Російський двигун вибухнув на орбіті

15 квітня 2022 на навколоземній орбіті вибухнув відпрацьований російський двигун системи забезпечення запуску (СЗЗ). Він використовувався для виведення у космос супутників системи ГЛОНАСС 2007 року. Про це повідомила 18 ескадрилья контролю космічного простору ВПС США (18 Space Control Squadron). Внаслідок інциденту утворилося щонайменше 16 фрагментів космічного сміття.

Навіщо потрібні двигуни СЗЗ

Запуск супутників ГЛОНАСС здійснювався так. Спочатку ракета «Протон» вивела апарати на проміжну орбіту. Потім до справи долучився розгінний блок серії ДМ. Під час двох маневрів він вивів апарати на цільову 19130-кілометрову орбіту. Саме для них і використовувалися двигуни СЗЗ.

Раозгінний блок ДМ.
Розгінний блок серії ДМ. Джерело: ILS

Основна складність, пов’язана з повторним увімкненням розгінних блоків на орбіті, пов’язана з тим, що через невагомість паливо у баках (які вже частково порожні) починає вільно переміщуватися. Через це може скластися ситуація, коли його просто не виявиться біля клапана (саме тому в перші роки космічної ери багато розгінних блоків не вмикалися). Для вирішення проблеми розгінні блоки серії ДМ оснащені двома відносно невеликими (їхня суха маса становить 110 кг) двигунами СЗЗ. Під час ввімкнення вони створюють прискорення, яке підштовхує паливо двигуна, що дозволяє провести його ввімкнення. Після завершення маневру СЗЗ відстрілюються.

Вибухи двигунів СЗЗ

Проблема із СЗЗ пов’язана з тим, що зазвичай вони не витрачають повністю все своє паливо. Через це відпрацьовані двигуни мають тенденцію з часом вибухати. За словами астрофізика Джонатана Макдауелла (він популярний серед любителів космонавтики своїми працями з ведення статистики космічних запусків і відстежування супутників), на сьогодні вибухнуло принаймні 54 СЗЗ, які перебувають на орбіті. Це призвело до появи 173 відслідковуваних уламків (їхня реальна кількість набагато більша).

Схема розгінного блоку  ДМ
Схема розгінного блоку серії ДМ із зазначенням положення двигунів СЗЗ. Джерело: Anatoly Zak/russianspaceweb.com

Щодо СЗЗ, що вибухнув 15 квітня, то він перебував на орбіті з перигеєм 388 км, апогеєм 19 074 км і нахилом 64,8°. Отже, буде потрібно багато часу, перш ніж вони увійдуть у земну атмосферу.

Це вже далеко не перший випадок, коли на навколоземній орбіті вибухають старі ступені та супутники. Наприклад, 2020 року стався вибух паливного бака розгінного блоку «Фрегат». А 2021-го на орбіті вибухнув старий метеосупутник NOAA-17.