Чи варто в Україні боятися землетрусів

Землетруси — звичайні явища на нашій планеті. Щодня вчені реєструють їх десятками. Час від часу вони сягають значної сили та викликають руйнування. Однак більшості регіонів України їх боятися не варто.

Наслідки землетрусу в Турції.
Наслідки землетрусу в Туреччині. Джерело: BBC

Що викликає землетруси

Серія землетрусів, що стались у Туреччині та Сирії 6—7 лютого 2023 року, неабияк налякала людей по всьому світу і в Україні зокрема. Багато хто вирішив, що це — якесь виняткове явище, яке загрожує людству вимиранням.

Але це не так. Землетруси — це короткочасні явища вертикального та горизонтального циклічного переміщення земної поверхні. Щодня вчені фіксують їх по всьому світу десятками. При цьому про абсолютну більшість цих подій ніхто, крім науковців, не дізнається — занадто вже вони слабкі.

Землетрус у Японії 2011 року

Саме тому нас так лякають великі землетруси, які призводять до руйнування міст і загибелі людей. Хоча вчені часто попереджають про них заздалегідь, для мешканців постраждалих районів вони все одно виявляються катастрофічними. Те саме стосується і турецьких землетрусів 6—7 лютого.

Причиною переважної більшості землетрусів є рух тектонічних плит. Значно менша кількість їх пов’язана з «гарячими плямами» у земній літосфері. І зовсім вже маленька припадає на карстові явища, пов’язані з природними процесами та діяльністю людей.

Тектоніка плит

Однією з головних особливостей Землі є її геологічна будова. В центрі нашої планети розташоване надзвичайно гаряче, щільне, але при цьому тверде внутрішнє ядро. Далі йде теж досить гаряче, але вже рідке зовнішнє ядро та мантія. А по поверхні останньої плаває тверда, холодна та відносно легка кора, на якій ми й живемо.

Внутрішня будова Землі
Внутрішня будова Землі. Джерело: Nature

Процеси, що відбуваються у мантії, вченими досі не досліджені. Однак загалом у картині того, що діється в надрах нашої планети, немає нічого містичного. Розігріта речовина з глибин набуває форми потоків і прямує до поверхні. Там ці струмені частково проплавляють, частково розколюють легку кору, і вона дробиться на окремі фрагменти. Їх ми й називаємо тектонічними плитами. Зазвичай вони дуже великі. Навіть найменша з них цілком порівнювана з областями України, а найбільша — Тихоокеанська — перевищує за розміром росію.

Тектонічні плити не перебувають у спокої. Їх штовхають у різних напрямках гарячі потоки магми під ними. Від цього вони починають рухатися: деякі розходяться врізнобіч, деякі — занурюються одна під одну, а деякі стикаються між собою так, що їхні краї підіймаються вгору.

Відбувається все це надзвичайно повільно — зі швидкістю кілька сантиметрів на рік. Але маса, що рухається, надзвичайно велика, тож енергія пересувань порівнювана з атомною зброєю. Вивільнення цієї енергії ми зазвичай і відчуваємо як землетрус.

Основні тектонічні плити
Основні тектонічні плити. Джерело: Forbes

Чому Туреччину часто трясе?

Якщо подивитися на історію Туреччини, то тільки за останні 20 років на її території відбулося 11 сильних землетрусів. Ця країна, як і весь Середземноморський басейн, у тектонічному плані є нестабільною. Вже багато мільйонів років тут стикаються дві велетенські тектонічні плити — Євразійська й Африканська.

Піренеї, Альпи, Гімалаї, Карпати та Кавказ є височинами, що утворилися внаслідок цих зіткнень. Та й взагалі, Європа почала підійматися з моря внаслідок цього процесу приблизно 100 млн років тому.

Анатолійська плита виділена червоним
Анатолійська плита (позначена червоним). Джерело: Вікіпедія

Енергія зіткнень була настільки великою, що від країв платформ відкололися велетенські шматки, які стали мікроплитами. Одна з них — Анатолійська — розташована безпосередньо під територією Туреччини. По один бік від неї є зовсім невеличка Егейська плита, а по інший — також невелика Аравійська. Всі ці плити «штовхаються» між собою, тому землетруси у цих місцях — доволі часте явище.

Чому в Україні землетруси — рідкість

Хоча Україна розташована зовсім недалеко від Туреччини, боятися руйнівних землетрусів нам не варто. Звичайно, вони спостерігаються не тільки безпосередньо на лініях зіткнення літосферних плит, але й на деякій відстані від них. Але все ж тектонічна платформа — це не кришка від баняка, і вібрації у ній затихають достатньо швидко.

Наша держава розташована на території Євразійської тектонічної плити, причому достатньо далеко від її краю. Винятком є лише Карпати, Крим і південь Одеської області. Кора під ними все ж відчутно деформується, і теоретично там може відбутися землетрус, порівнюваний за силою з турецьким, але статися це може раз на кілька сотень, а то і тисяч років. Востаннє в Одесі від землетрусу руйнувалися будівлі майже два століття тому. Але тоді вони нагадували землянки.

Максимальна інтенсивність землетрусу в Україні
Максимальна інтенсивність землетрусу, який буває раз на 5 тис. років. У Туреччині — 7,8. Джерело: Glavcom.ua

Проте це не означає, що на решті території держави землетрусів не буває взагалі. Коли у чорноморському регіоні чи в Карпатах відбуваються сильні землетруси, їхні поштовхи розходяться по всій країні й люди можуть їх відчути. Але боятися цього не варто.

Гарячі плями та карстові явища

З правила «землетруси відбуваються там, де стикаються тектонічні плити» є два винятки: гарячі плями та карстові явища. Перші являють собою ситуацію, коли розігрітий потік магми проплавляє кору вдалині від тектонічних розломів. Тоді у цій точці утворюється вулкан. І оскільки гази у магмі тиснуть на навколишні породи, цей процес супроводжується землетрусами.

Утворення гавайських островів внаслідок руху гарячої плями
Утворення Гавайських островів унаслідок руху гарячої плями. Джерело: www.internetgeography.net

З’явитися миттєво гаряча пляма не може, це триває тисячі, а то й мільйони років. До того ж майже завжди вони утворюються під океанами, де кора не така масивна, як під континентами. Характерним прикладом тут є Гавайські острови.

А ось карстові явища та землетруси в Україні можливі. Пов’язані вони з підземними водами й тими порожнинами, які вони вимивають. Ці порожнини можуть досягати велетенських розмірів і рано чи пізно починають обвалюватися.

На поверхні цей процес може відчуватися як землетрус. При цьому сам по собі він не настільки небезпечний, як утворення провалу в поверхні, що може в один момент зруйнувати відразу кілька будинків. Тому так важливо вчасно оцінювати, в яких місцях є загроза утворення карсту, та відселяти звідти людей.