Ядро Землі могло змінити своє обертання

Ядро Землі обертається трохи швидше, ніж решта планети. Однак у недавно опублікованому дослідженні вчені стверджують, що приблизно у 2009 році це явище припинилося. Чи так це насправді — питання дискусійне.

Ядро Землі
Ядро Землі. Джерело: Johan Swanepoel/SPL

Як влаштована Земля всередині

Група вчених з Пекінського університету опублікувала у журналі Nature Geoscience дослідження, яке миттєво стало сенсаційним, оскільки його можна розуміти як заяву про те, що ядро Землі припинило обертання.

Аби розібратися, що ж насправді вирішили вчені, треба звернутися до історії вивчення глибин Землі. У 1936 році було встановлено, що всередині ядра нашої планети, яке складається з рідкого заліза і має діаметр 7000 км, є тверде тіло. Його діаметр складає 2400 км і саме його називають внутрішнім ядром. Воно повністю відділене від мантії шаром розплавленої рідини, тому цілком може обертатися швидше або повільніше від решти планети, але впливати при цьому на формування її магнітного поля та тривалість доби.

У 1996 році дослідники використали дані сейсмографічних станцій щодо землетрусу, який стався на іншому боці планети. Виходячи зі швидкості проходження хвиль, вчені встановили, що внутрішнє ядро обертається трохи швидше за мантію планети. Згодом з’ясували, що ця величина більша на 0,1° на рік.

Суперечливі результати

Однак з таким твердженням погодилися далеко не всі вчені. Частина з них була впевнена, що пришвидшеного обертання ядра не існує. Інші говорили про те, що воно відбувається тільки час від часу.

Наприклад, 2022 року вчені з Університету Південної Каліфорнії вивчили сейсмічні хвилі, породжені ядерними випробуваннями у 1969 та 1971 роках, і дійшли висновку, що в цей період часу внутрішнє ядро оберталося навіть повільніше за мантію, а прискорилося пізніше.

То що ж встановили вчені про ядро Землі?

Нове дослідження, так само як і попередні, базується на порівнянні швидкості проходження сейсмічних хвиль крізь ядро Землі. Цього разу вчені зібрали цілу купу результатів, отриманих між 1996 та 2021 роками, й вони однозначно свідчать, що за цей час швидкість обертання внутрішнього ядра Землі змінилася.

Дослідники стверджують, що 2009 року пришвидшене обертання внутрішнього ядра відносно мантії зникло. Це не означає, що воно припинило оберти, а лише стало обертатися з тією самою швидкістю, що і решта планети.

Щобільше, є дані, які свідчать, що швидкість обертання ядра невдовзі навіть стане меншою, ніж у мантії. В залежності від точки відліку, це можна навіть трактувати як те, що серцевина Землі почала обертатися у зворотний бік.

У будь-якому разі результати нового дослідження такі самі суперечливі, як і в усіх попередніх. Існує безліч інших встановлених нещодавно фактів, з якими цей сенсаційний висновок погано узгоджується. Обертання ядра Землі однозначно впливає на функціонування магнітного поля планети та тривалість доби. Але як саме це відбувається і наскільки зв’язок сильний, вчені сказати не можуть.

За матеріалами www.independent.co.uk, www.nature.com.