Обертання Землі встановило новий рекорд у сучасній історії

Вчені зафіксували найкоротший день на Землі з моменту винаходу атомного годинника. Згідно з даними Міжнародної служби обертання Землі та систем відліку, 29 червня обертання нашої планети становило на 1,59 мілісекунди менше, ніж звичайний 24-годинний день. Попередній рекорд був зафіксований 19 липня 2020 року, коли доба скоротилася на 1,47 мілісекунди.

Обертання Землі збільшилось на 1,59 мілісекунди за добу

Землі потрібно 86 400 секунд для того, щоб зробити повний оберт навколо своєї осі. Щоб встановити найточніший час обертання Землі навколо своєї осі, використовують атомні годинники. Цей прилад уперше був застосований в 1950-х роках минулого століття.

За даними NASA, з 1820 року вчені задокументували уповільнення обертання Землі. Але, згідно з дослідженнями, за останні кілька років обертання планети почало прискорюватися, повідомив директор Військово-морської обсерваторії США Денніс Маккарті.

Чому збільшується швидкість?

Дослідники не мають остаточної відповіді на те, як і чому Земля іноді обертається трохи швидше. Це може бути пов’язано з льодовиковою ізостатичною корекцією або рухом суші через танення льодовиків, пояснив Маккарті. За його словами, Земля в ширину більша за висоту, що робить її форму схожою на сплющений сфероїд. У результаті цього льодовики на Північному та Південному полюсах обтяжують земну кору. Оскільки льодовики тануть через кліматичну кризу, тиск на верхню та нижню частини планети менший, що зрушує кору вгору та робить Землю круглішою, сказав він. Така форма допомагає планеті обертатися швидше: коли Земля стає круглішою, її маса наближається до центру, що збільшує швидкість її обертання, сказав Маккарті. Це те саме явище, яке використовують фігуристи, щоб збільшити та зменшити свою швидкість обертання.

Видалення високосної секунди

За словами Маккарті, відколи дослідники почали вимірювати швидкість обертання Землі за допомогою атомного годинника, швидкість обертання планети сповільнювалася. У тих випадках, коли мілісекунди з часом накопичуються, наукова спільнота додає до годинника високосну секунду. За даними EarthSky, з 1972 року було додано 27 високосних секунд.

«Але у майбутньому через прискорення обертання Землі потрібно буде відняти одну високосну секунду, щоб встигнути за часом. Якщо така тенденція збережеться, то нам доведеться скоригувати час через 3 — 4 роки», — сказав Маккарті.

Раніше ми повідомляли про те, як GPS використовує атомні годинники.

За матеріалом CNN