ТОП-7 «передсмертних» фото завершених космічних місій

Усе, що має початок, має і кінець. Ми з величезним нетерпінням чекаємо початку космічних місій та відчуваємо захоплення від отримання перших фото чи телеметрії. Водночас ми засмучуємось, коли отримуємо останні світлини від місій, які підходять до фінального етапу. Одні місії завершуються заплановано, а інші — раптово, що тільки підсилює розпач.

Видання The Universe Space Tech створило добірку знаменитих світлин, які були останніми у різних видатних космічних місіях, що завершилися останні кілька років.

Місія NASA DART була завершена у вересні 2022 року та мала за мету з’ясувати, чи зможе людство змінити траєкторію астероїда, що загрожує Землі, якщо у майбутньому виникне така необхідність. Космічний апарат зіткнувся з невеликим супутником під назвою Діморф приблизно за 10 млн км від Землі. На знімку ви бачите передостаннє повне фото, надіслане DART, приблизно за 2 секунди до удару. Але останнє зображення з DART виявилося неповним, оскільки в цей момент зонд зіткнувся з астероїдом та припинив передачу зображень на Землю. Пізніше вчені встановили, що орбіта астероїда справді змінилася: обертання навколо 65803 Дідим пришвидшилось на 32 хвилини — це приголомшливий успіх.

Останній знімок Cassini
Останній знімок Cassini був зроблений 14 вересня 2017 року

Після 13 плідних років обертання навколо Сатурна космічний апарат Cassini був виведений з експлуатації 2017 року в один із найбільш епічних способів, які тільки можна уявити, оскільки інженери NASA наказали зонду зануритися прямо в планету. Протягом свого життя Cassini освітлював інопланетні царства, де метан тече, як вода, а гейзери льоду вириваються в космос. В останні дні у наукового зонда закінчувалося паливо, і NASA не хотіла ризикувати, щоб він неконтрольовано врізався в один із супутників.

Opportunity
Це зображення, зроблене марсоходом Opportunity 31 березня 2018 року, показує марсіанського пилового диявола в Марафонській долині

На останній світлині з марсохода NASA Opportunity зображена інтенсивна пилова буря 2018 року. Після 14 років перебування марсохода на Червоній планеті його сонячні панелі були сильно запилені, через що він не мав змоги підзарядити свої батареї для продовження роботи. Після того, як пилова буря вщухла, Opportunity так і не вийшов на зв’язок.

MESSENGER
Невдовзі після цього знімка космічний зонд MESSENGER упав на Меркурій. Зображення: NASA

У той час як Cassini занурився у бурхливі хмари газового гіганта Сатурна, орбітальний апарат NASA MESSENGER закінчив своє «життя», вдарившись об кам’янисту поверхню Меркурія на повній швидкості. Апарат обертався навколо найближчої до Сонця планети протягом чотирьох років, на три більше, ніж планувалося. 30 квітня 2015 року MESSENGER передав останнє фото кратера Йокай. Це була остання світлина, яку надіслав новаторський космічний зонд. Пізніше того ж дня він упав на північ від кратера Шекспір.

Єдине зображення поверхні Титану
Єдине зображення поверхні Титана, яке ми маємо, отримане від зонда Huygens. Чи може бути життя десь за цим горизонтом? Зображення: ESA/NASA/JPL

Зонд Huygens, який прибув до Сатурна на борту Cassini, отримав завдання спуститися крізь атмосферу Титана, найбільшого супутника Сатурна, де, на думку деяких астробіологів, може бути мікробне життя. Під час уповільненого спуску на парашуті 14 січня 2005 року Huygens зібрав інформацію про атмосферу Титана, вітер, електромагнітну активність і хімічний склад. Коли зонд приземлився, він почав робити знімки свого інопланетного оточення. Титан залишається найвіддаленішою поверхнею, на яку спускались космічні кораблі, створені людиною. Huygens передавав дані з місця посадки понад годину, перш ніж замовк назавжди.

Beresheet
Останнє фото з «Берешит» до того, як він врізався у поверхню Місяця. Фото: SpaceIL

У 2019 році в ізраїльському посадковому зонді «Берешит» під час спуску стався збій, через який корабель не зміг уповільнитися для плавної посадки. Натомість зонд врізався у поверхню, не встигнувши навіть розпочати свою місію. Якби місія «Берешит» була успішною, це був би перший приватний космічний корабель, який здійснив посадку на Місяць.

Остання панорама Spirit
Остання панорама Spirit, зроблена приблизно за місяць до того, як апарат перестав відповідати на запити з Землі. Зображення: NASA/JPL

Як і багато інших марсоходів NASA, Spirit залишався в робочому стані, значно перевищивши свій термін служби. На відміну від Opportunity, який загинув через пил, Spirit 2009 року застряг колесами у піску та не зміг більше рухатись. Через рік його місію перекваліфікували як стаціонарний науковий інструмент. Але він опинився під дуже великим кутом до Сонця, через що не зміг отримувати достатньо енергії від своїх панелей. У березні 2010 року Spirit «замовк». Остання панорама марсохода показує кратер, який став місцем його останнього спочинку.

Раніше ми повідомляли про 14 неймовірних ідей дослідження космосу.